חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

איך להתמודד עם התעמרות בעבודה?

"איך להתמודד עם התעמרות בעבודה?" היא שאלה שעלתה לא פעם מצד עובדים שחשים חוויות לא נעימות ויחס משפיל במקום עבודתם ולכן החלטנו לשפוך קצת אור בנושא.

בעולם התעסוקה המודרני, אנו מבלים את רוב שעות היום במקום העבודה. על כן, אנשים מחפשים מקום עבודה לא רק לקבלת משכורת בסוף החודש, אלא גם כמקום שטוב ונעים לשהות בו. עקב השעות הרבות שאנו מבלים במשרד, תחושת הביטחון והנוחות הבסיסית הינם קריטיים ובעלי משקל רב.

למרבה הצער, אחד מכל שלושה ישראלים יחווה התעמרות בעבודה בצורה כזאת או אחרת, ולכן, חשוב לדעת איך להתמודד עם התעמרות בעבודה, איך לזהות אותה זו וכיצד ניתן לטפל בה.

איך להתמודד עם התעמרות בעבודה

מהי התעמרות בעבודה ואיך נזהה אותה

התעמרות בעבודה, הנקראת גם התנכלות תעסוקתית, הינה התנהגות פוגענית, מבזה או משפילה מצד המעסיק, מישהו מטעמו או עמית לעבודה.

התעמרות בעבודה יכולה להיות בין כל דרגי העובדים במשרד ואין פרופיל מסוים לעובד העלול לחוות אותה.

התנכלות תעסוקתית היא התנהגות לא פיזית הכוללת פעולות פוגעניות כגון: צעקות, משימות משפילות, איומים, דרישה לשעות עבודה רבות ללא תנאים מתאימים, התעלמות ובידוד עובד משאר העובד, האשמות שווא ועוד.

חשוב לומר, כי התעמרות בעבודה אינה נקבעת על סמך אירוע חד פעמי אלא על דפוס התנהגות חוזר באופן היוצר לעובד סביבת עבודה עוינת ומשפילה.    

איך להתמודד עם התעמרות בעבודה ומה ניתן לעשות?

התשובה לשאלה "איך להתמודד עם התעמרות בעבודה?" מספקת מספר פתרונות משפטיים ובניהם הגשת תביעה. ניתן להגיש תביעה בבית משפט ו/או במוסד לביטוח לאומי.

הגשת תביעה בבית המשפט

לא קיים חוק כנגד התעמרות בעבודה, אך החובה לספק לעובד סביבת עבודה נעימה ובטוחה מוטלת על המעסיק.עם זאת ניתן לקבל פיצויים כיום בגין עוגמת נפשמכוח דיני נזיקין כלליים ועקרונות תום הלב החלים באופן מוגבר בדיני עבודה.

אל תביעה זו, מומלץ לצרף כמה שיותר ראיות המוכיחים את מקרי ההתעמרות כגון מסמכים, הודעות מייל וכדומה. פיצויים בתביעה כזו יכולים להגיע לגובה של עשרות אלפי שקלים לטובת העובד.

במקרים בהם העובד חווה השפלות וכינויי גנאי, כמו גם הוצאת דיבתו אל מול עובדי המשרד, ניתן להגיש תביעת לשון הרע.

בנוסף לכך,עובד החווה התעמרות במקום העבודה יכול לטעון להרעה מוחשית בתנאי העבודה. במקרה כזה, החוק קובע כי העובד יכול להתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים.

הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי

פעמים רבות ישנן השלכות פיזיות ונפשיות על אדם החווה התנהגות פוגענית ומשפילה. במקרה כזה, ניתן להגיש תביעה לנכות שנגרמה בעבודה.

כחלק מתהליך התביעה לקצבה מביטוח לאומי, יש להגיש מסמכים רפואיים וחוות דעת רפואית באשר לנזק הנפשי ו\או הפיזי שנגרם כתוצאו מההתעמרות אותה הוא חווה.

סיכומו של דבר

הפחד מאבטלה, או חוסר הידע בנוגע לדרכי הפעולה הקיימים כנגד התעמרות בעבודה, הינם רק חלק מהמחסומים אותן חווה העובד בדרך לפעולה כנגד מעסיקו, ועקב כך פעמים רבות היחס המשפיל והמבזה יכול להימשך שנים רבות.

בעקבות כך, ועקב המורכבות המשפטית הקיימת בתביעה על התעמרות בעבודה, יש צורך בידע מקצועי ובהכוונה משפטית.

על כן, אם הנכם חווים התעמרות בעבודה או אפילו אם הנכם עדים לכך, כדאי ומומלץ לפנות לעורך דין דיני עבודה לקבלת ייעוץ והכוונה משפטית.

התעמרות בעבודה היא חוויה לא פשוטה כלל, ואין צורך לעבור את תהליך התביעה המורכב לבדכם. פנו להדרכה מאנשי מקצוע בכדי לדעת איך להתמודד עם התעמרות בעבודה.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן