חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

הטרדה מינית במקום העבודה

במשך השנים הרבות בהם עורכי הדין במשרדנו עוסקים בתחום ההטרדה המינית בעבודה, צברנו וותק וניסיון רב בניהול תיקים מורכבים ביותר בתחום.

כל מה שצריך לדעת בנושא הטרדה מינית בעבודה!

מהי הטרדה מינית בעבודה? אלו התנהגויות נחשבות להטרדה ומה ניתן לעשות במקרה שהוטרדתן? במאמר הבא נספק לכם את כל המידע הנדרש כדי להבין מה ניתן לעשות במקרה שחוויתן הטרדה מינית במקום העבודה.

למרבה הצער, הטרדה מינית היא תופעה חברתית רחבה אשר חולשת על כל מגזר וחברה. אחד המקומות שבהם מתרחשות הטרדות מיניות באופן שכיח הוא מקום העבודה. רובנו מבלים את רוב שעות הערות שלנו במקום העבודה, ועל כן חשובה במיוחד תחושת הביטחון שלנו בו.

הטרדה מינית במקום העבודה

מהי הטרדה מינית במקום העבודה?

הטרדה מינית היא חוויה נוראה, משפילה ומבזה שעלולה להשאיר צלקות נפשיות שמלוות את הנפגעים ממנה זמן רב. כאמור, אחד המקומות הנפוצים של הטרדה מינית הוא מקום העבודה, בו אנו מבלים שעות רבות מיומנו ותלויים בו מבחינה כלכלית.

במסגרת יחסי העבודה, ישנם יחסי מרות בין המנהלים לבין העובדים, וישנם מקרים בהם מנהלים מנצלים את מעמדם והשפעתם ומטרידים מינית את הכפופים להם. עובדים שנתקלים בסיטואציות כאלו, נמצאים במצב בעייתי שכן סירוב ועשיית מעשה מחאה כנגד התנהגות זו עלולים לעלות להם באיבוד משרתם ומקור פרנסתם.

הטרדות מיניות קורות גם בין עמיתים לעבודה, אשר גם שם נוצרים מצבים לא פשוטים למוטרד\ת.

מה נחשב להטרדה מינית בעבודה?

הטרדה מינית היא התייחסות לאדם (אישה או גבר) כאל אובייקט מיני, כאשר הצד השני אינו מעוניין בכך. הטרדה מינית יכולה להיחשב כעבריה פלילית בנסיבות מסוימות וכן יש הבדל בחוק בין הטרדה בין עמיתים לעבודה ובין יחסי מרות בעבודה.

כשעובדת חשה שהיא מוטרדת מינית בעבודתה יש לבחון אם תחושתה תואמת את הגדרת החוק לעניין.

על פי רוב, כשחושבים על המושג "הטרדה מינית" הסיטואציה שמדמיינים הינה של כפייה פיזית, אולם לא כך הם פני הדברים והפסיקה כבר הרחיבה את תפיסת המונח. כיום, המעשים הנחשבים בגדר הטרדה מינית במקום העבודה רחבים יותר וכוללים מקרים שונים.

החוק למניעת הטרדה מינית (התשנ"ח,1998) מגדיר הטרדה מינית כאחד מן המעשים הבאים:

המעשה תיאור
סחיטה מינית דרישה לבצע מעשה בעל אופי מיני באמצעות איום וסחיטה
מעשים מגונים מעשה שמטרתו סיפוק, גירוי, או ביזוי מיני של המוטרד
הצעות מטרידות הצעות חוזרות בעלות אופי מיני כמו הצעה לקיום יחסי מין מספר פעמים, ללא סימן לעניין מהצד השני
הטרדות מילוליות התייחסות מילוליות חוזרות המתמקדות במיניותו של האדם
ניצול יחסי מרות מערכת יחסים מינית בין בעל מרות לעובד\ת הכפופים לו באופן ישיר או עקיף
הטרדה פרסומית פרסום תמונה, סרט או הקלטה, המתמקד במיניותו של אדם, ללא הסכמתו
זהות מינית התייחסות (אפילו חד פעמית) מבזה או משפילה לאדם הנוגעת למינו או למיניותו, או לנטייתו המינית

הוטרדתי מינית בעבודה – מה אפשר לעשות?

על פי החוק למניעת הטרדות מיניות, ישנם 2 אפיקי פעולה עיקריים שניתן לנקוט לטיפול בהטרדה מינית שהתרחשה במקום העבודה.

  1. תביעה פלילית – הגשת תלונה במשטרה כנגד המטריד אשר יכולה להסתיים במאסר, עבודות שירות ופיצויי כספי.
  2. תביעה אזרחית – ניתן להגיש תלונה לבית הדין לעבודה כנגד המטריד, אשר ייקבע אם ישנה עילה לקבלת פיצויים וסכמום. ניתן לתבוע גם את מקום העבודה במקרה כי המעסיק אינו קיים את חובותיו למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה.

גם בשנת 2019, רובן המוחלט של ההטרדות המיניות מתרחשות כלפי עובדות, אולם ישנם מקרים בהם גם גברים מוטרדים.

בנוסף לכך, בכל מקרה של הטרדה מינית במקום העבודה ניתן לפנות ולהגיש תלונה לאחראית על החוק למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, וכך על פי חוק על המעסיק לערוך תהליך בירור המקרה וצעדים משמעתיים כנגד המטריד ואף הגשת תביעה אזרחית ו/או תלונה במשטרה.

הטרדה מינית בעבודה

חוק הטרדה מינית בעבודה: כיצד מתייחס בית הדין לנושא?

בית הדין לעבודה לוקח בחשבון את מכלול נסיבות המקרה (למשל יחסי מרות ופערי גילאית משמעותיים), אך יש לציין כי החוק מטיל חלק מן האחריות גם על כתפיהן של העובדות המוטרדות. עליהן הנטל להראות אי הסכמה והתנגדות להטרדות המיניות. חשוב כי ההתנגדות תהיה ברורה ובעלת מסר חד משמעי, שכן אחרת תתקשה האישה להוכיח את טענותיה בפני ערכאה שיפוטית.

בתי הדין לעבודה עסקו רבות בסוגיה זו כאשר יחסי מרות בעבודה הוכרו כבעלי מעמד ורגישות מיוחדים; ניצול חולשתה של עובדת כאשר הממונה עליה מטריד אותה מזכה פעמים רבות בפיצויים משמעותיים לטובת העובדת, זאת בשים לב לעובדה כי נשים ימנעו מהגשת תלונה כנגד ממונה בשל חשש מפגיעה בפרנסתן.

לאחרונה פסק בית הדין לעבודה פיצוי בסך 180,000 ש"ח לעובדת שהוטרדה ע"י מעסיקה, בית הדין לקח בחשבון את יחסי הכפיפות בין הצדדים וכן את עובדת היותו של המעסיק אדם בוגר,מעסיק וסב לנכדים, אל מול עובדת כבת 18, אך מה שחיזק את התובעת במשפט זה היה העובדה כי עמדה בנטל הוכחת התנגדותה כשהציגה לבית הדין ראיה מוקלטת.

זכויות הנילון

בכל מקרה של תלונה על הטרדה מינית במקום העבודה יש לשים לב לב שמתקיים הליך הוגן וראוי ושמאפשר לנילון לטעון להאשמות המיוחסות לו, שכן עצם הגשת תלונה על הטרדה מינית, ללא קשר לתוצאותיה, יכולה לגרום לכתם ולמפח נפש לנילון.

בשל הפרשנות הסובייקטיבית שלעתים שניתנת לאמירות/התנהגויות מסוימות, יש לבצע בירור הגון ולא לזנוח זכויותיו של מי שנגדו מוגשת תלונה על הטרדה מיני.

חוויתן או חוויתם הטרדה מינית במקום העבודה? פנו לייעוץ משפטי!

במידה ואינכם בטוחים האם אכן מדובר בהטרדה העונה על חוק הטרדה מינית בעבודה או לא, אנו ממליצים לכם להיעזר בעורך דין דיני עבודה המתמחה בתחום.

החוק מאפשר מספר אפיקי פעולה בהם ניתן לפעול במקרה של הטרדה מינית במקום העבודה הן באפיק הפלילי, האזרחי והמשמעתי. פנייה לייעוץ משפטי ולעורך דין הטרדה מינית המתמחה בנושא, תעזור לכם להכיר את אפיקי הפעולה העומדות בפניכם, ולמקסם את הזכויות המגיעות לכם כחוק.

על מנת להכיר את אפיקי הפעולה העומדים בפניכם, מומלץ להיעזר בעורך דין המומחה בייצוג נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, על מנת שיוכל להעניק לכם את הסיוע המשפטי הטוב ביותר.

בעת בחירתכם בעורך דין שיסייע לכם, בנוסף למקצועיות ולניסיון, חשוב לבחור עורך דין בעל יכולות אנושיות ואמפתיה אשר יוכל ללוות אתכם בתהליך ובתקופה הלא פשוטה שעוברת עליכם.

בואו לבקר באתר הנוסף שלנו העוסק כולו בנושא ההטרדה המינית – המרכז למניעה וטיפול משפטי בהטרדה מינית בעבודה.

הטרדה מינית מינית בבנק לאומי

מקרה הטרדה מינית של עובד בנק לאומי שחווה תקיפה מינית ותובע את בנק לאומי.

עו"ד שי אדרי ממשרד עורכי הדין הלפגוט – אדרי המתמחים בדיני עבודה מתראיין לערוץ 2 בתוכנית בוקר.

https://vimeo.com/99423564?embedded=true&source=vimeo_logo&owner=29597477

שאלות ותשובות בנושא הטרדה מינית בעבודה

אילו מעשים נחשבים להטרדה מינית במקום העבודה?

1. סחיטה מינית
2. מעשים מגונים
3. הצעות מטרידות
4. הטרדות מילוליות
5. ניצול יחסי מרות
6. הטרדה פרסומית
7. זהות מינית
על כל אחד מהמעשים שציינו אנחנו מפרטים באתר.

מי נחשב למטריד מינית בעבודה?

הטרדה מינית יכולה להגיע מצד הבוס או המנהל הממונה הישיר/עקיף ומצד העמית לעבודה. יש לציין שככל שפער התפקידים בין המטריד לבין המוטרד הוא גדול יותר, כך ההתייחסות של החוק למטריד היא נוקשה יותר.

מה ניתן לעשות במקרה של הטרדה?

ישנם 2 אפיקי פעולה עיקריים שניתן לנקוט לטיפול בהטרדה מינית שהתרחשה במקום העבודה.
הראשון הוא הגשת תביעה פלילית והשני הוא הגשת תביעה אזרחית.
על שניהם אנו מרחיבים באתר.

האם מי שהתפטר בעקבות הטרדה מינית בעבודה זכאי לקבלת פיצויים?

בגדול, עובד שהתפטר ממקום עבודתו בעקבות הטרדה מינית זכאי להגיש תביעה לקבלת פיצויי פיטורים בתנאי שעבד לפחות שנה באותו מקום עבודה. הנושא מורכב יותר ויש לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין המתמחה בתחום.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן