חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

5 כללי הזהב למניעת הטרדה מינית בעבודה

1. שפה ארגונית מכבדת

שפה ארגונית המכבדת את העובדים, החל מהשומר בכניסה ועד אחרון המנהלים, היא חובה. לא מדובר כאן על מניעת שפת ביבים או קללות. לא, זה לא זה. מדובר על מה שהרבה אנשים מחשיבים כ"הומור". שכידוע, ההגנה הכי נפוצה בתחום ההטרדות היא "בדיחות הדעת".

שהרי מי מאיתנו לא מצא עצמו בחדרו של המנהל ואמר: "מה? זה היה בבדיחות הדעת!"

שימוש בהומור בעבודה זה אחלה, אבל יש שלב שבו הוא עובר את הגבול והופך להטרדה מינית. מאוד חשוב לדעת איפה עובר הגבול ואם אינכם יודעים, תשאלו.

אז מה אסור להגיד?

אם אתם חוששים לעבור את הגבול, תמנעו בעבודה משימוש במשפטים כמו: את נראית עייפה, בטח חגגת כל הלילה? ותחשבו רגע לפני אם זהו משפט שהייתם רוצים שמישהו יגיד לבת שלכם או לאחותכם במקום העבודה שלה.

בקיצור, משפטים שאחריהם תצטרכו להתנצל ולהסביר שנאמרו ב"בדיחות הדעת". במקום זאת, תאמצו בארגון שיח רגיש ומכבד כמו: את נראית עייפה, תצאי היום מוקדם!

2. הדרכות של אנשי מקצוע בתחום

תחום ההטרדות המיניות הוא תחום מאוד דינאמי המתפתח לפי התקדמותה של החברה האנושית. מה שהיה מקובל לפני עשור שנים ואפילו לפני חמש שנים, כבר לא מקובל היום.

הפתרון נעוץ בידע הרב שמחזיקים אנשי מקצוע העוסקים בתחום:

  • עורכי דין
  • פסיכולוגיים ארגוניים
  • יועצים לתרבות ארגונית
  • מנהלי משאבי אנוש

לא משנה במי תבחרו, העיקר שתזמינו לארגון אנשי מקצוע מנוסחים בתחום כדי שיערכו הדרכות לקבוצות שונות לעובדים.

חשוב לזכור: רומנים במקום עבודה, הם דבר שכיח ולא תמיד עניינו של הארגון. אך כאשר הרומן הופך להיות בין בני זוג שיש ביניהם יחסי מרות, זה בהחלט עניינו של הארגון ומצב האמור להיות תחת טיפולו.

5 כללי זהב למניעת הטרדה מינית בעבודה

3. פעלו לפי הוראות החוק והתקנות

החוק למניעת הטרדה מינית ותקנות שתוקנו מכוחו מגדירים כיצד הארגון חייב לפעול. החוק והתקנות מגדירים חובות החלות על הארגון ומנהליו, החל מאופן פרסום הוראות החוק במקום העבודה ועד מינוי של ממונה על חוק הטרדות מיניות לצורך בירור ותחקור תלונות.

4. מינוי ממונה שעבר הדרכה לעריכת תחקור

ה"ממונה" הוא תפקיד מורכב ורגיש. חשוב למנות אדם שיכול להתמודד עם תלונות בצורה רגישה ובאותה העת, שידע לערוך תחקור והגעה אל חקר האמת, בכדי לסנן תלונות שווא. ה"ממונה" שהוגדר חייב לעבור הדרכה, על ידי עורך דין בתחום, על מנת ללמוד כיצד החוק מצפה ממנו לנהוג כאשר מקרה של הטרדה מינית מובא לידיעתו.

5. מדיניות ארגונית של אפס סבלנות להטרדות מיניות

על הארגון להבהיר ולהדגיש, כי הוא מאמץ מדיניות של אפס סובלנות להטרדות מיניות במקום העבודה ומספק סביבת עבודה נעימה ובטוחה לכל עובדיו. בהתאם לכך, לאחר שהממונה חקר והגיע לכלל מסקנה, לפיה אכן התקיימה הטרדה מינית במקום העבודה, על הארגון לפעול למיצוי הדין עם המטריד.

שכן, בכל מצב אחר, הארגון משדר לעובדים מסר כפול, לפיו כאשר מדובר במנהל חשוב לארגון, ניתן יהיה להסתפק במכתב "נזיפה" לתיק האישי?!

לפרטים נוספים, שאלות והבהרות בנושא הטרדה מינית בעבודה ניתן לפנות לעורך דין לענייני עבודה לקבלת העזרה המתאימה והייעוץ המשפטי המתאים.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן