חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

הטרדה מינית מילולית במקום העבודה

הטרדה מינית עשויה ללבוש צורות שונות, ומעשים שונים עשויים להיות מוגדרים כהטרדה מינית על פי הנסיבות האופפות את המקרה. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מדווחות על כך שחוו הטרדה מינית מילולית במקום העבודה ובמאמר זה נתרכז בנושא.

העלייה במודעות הציבורית הובילה להקמתם של גופים רבים המסייעים לנשים (וגברים) במצבים אלה. עו"ד דיני עבודה הלפגוט אדרי מתמחה בייצוג אנשים אשר חוו הטרדות מיניות מסוגים שונים במקום העבודה.

מהי הטרדה מינית בעיני החוק

החוק למניעת הטרדות מיניות מפרט חמישה סוגי פעולות אשר נחשבות כהטרדה מינית:

  1. הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני.
  2. התבטאות והתייחסויות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני.
  3. התייחסות מבזה ביחס למיניות.
  4. סחיטה באיומים לביצוע מעשה בעל אופי מיני.
  5. ביצוע מעשים מגונים.

במקומות בהם קיימים יחסי מרות (עובד מעסיק למשל) אין צורך שהמוטרד יביע חוסר שביעות רצון מהמעשים, היות ומקומו הנפשי לעיתים אינו מאפשר לו למחות.

הטרדה מינית מילולית במקום העבודה

הטרדה מינית מילולית

שימו לב כי שלושת הסעיפים הראשונים אותם מנינו לעיל אינם מתייחסים כלל לביצוע מעשים של המטריד, אלא להטרדות מיניות מילוליות בלבד. הטרדות אלה יכולות להיות מועברות בעל פה, בכתב, או בכל מדיה אחרת. פעמים רבות למילים יש כוח רב לפגוע, וניתן לראות שהחוק ער לכך ונותן לכך את המשקל הראוי. 

מדוע הטרדות מיניות מתרחשות לעיתים קרובות במקום העבודה

מקום העבודה הממוצע מכיל מספר מרכיבים אשר צירופם עשוי להוביל להטרדות מיניות מילוליות:

  • ראשית כל, מקום העבודה הוא מסגרת בה נפגשים אנשים רבים מדי יום למספר שעות רב, תוך כדי עבודה אינטנסיבית – הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית.
  • שנית, מקום העבודה מפתח על פי רוב יחסי חברות מסוימים בין העובדים בו, יחסים אשר עשויים להוביל לפתיחות ולקלות ראש.
  • בנוסף, לעיתים קיימים יחסי מרות בין העובדים, יחסים אשר מאפשרים סחיטה או מתן פקודות לביצוע מעשים כנגד רצונו של המוטרד.

צירוף כלל הגורמים הללו מוביל לכך שבשנת 2018 פרסם הלמ"ס נתון מדאיג – כשליש מההטרדות המיניות נעשות במקום העבודה.

הנה מאמר נוסף המדבר על כל מה שצריך לדעת בנושא הטרדה מינית במקום העבודה.

מקומו של המעסיק בהטרדה מינית מילולית 

על המעסיק מוטלת החובה לייצר אווירה בריאה המוקיעה ומונעת מקרים של הטרדות מיניות – הן מילוליות והן פיזיות. בנוסף, על המעסיק מוטלת החובה למנות אדם אשר אחראי על מניעת הטרדות מיניות, אליו יש לפנות בעת חווית ההטרדה ולהגיש דרכו את התלונה. 

מה עושים כאשר מוטרדים מינית מילולית במקום העבודה

ראשית כל – אתם לא לבד! ישנם גופים ציבוריים וחברות אזרחיות רבות המתמחים בסיוע וייצוג אנשים אשר חוו הטרדה מינית מילולית במקום עבודתם.
בשלב הראשון כדאי לפנות לאדם האחראי על מניעת הטרדות מיניות, על מנת שהלה יכתוב דו"ח תלונה ויעביר אותו לממונים עליו. כמו כן, ניתן במקביל לפנות לגופים חיצוניים בכדי לוודא שהתלונה שלכם מקבלת את ההתחייסות הראויה, וכי המטריד ייענש במלוא החומרה. 

במידה ואינכם רוצים לפנות לאחראי במקום עבודתכם ניתן להגיש תלונה ישירות במשטרה, ולהמשיך את הטיפול דרכם.

עונשו של המטריד מילולית במקום העבודה

הטרדה מינית מוגדרת על פי החוק הן כעבירה פלילית והן כעבירה אזרחית. מכוח הגדרה זו ניתן להגיש תלונה במשטרה כנגד המטריד ובנוסף להגיש תביעה בבית הדין לעבודה.

הטרדה מינית מילולית הינה עבירה אשר עונשה עשוי להגיע לתקופת מאסר (עד ארבע שנים), וכן תשלום פיצויים כספיים (עד סכום של 120,000 ₪). על מנת לעודד אנשים לפנות לבית המשפט ניתנת הנחה בתשלומי האגרה לפתיחת התיק בבית הדין. 

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן