חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

כל מה שרלוונטי לדעת על חוק הטרדה מינית בעבודה

לא אחת נשמעים מקרים של גבר או אישה במקום עבודתם, אשר הופנה כלפיהם יחס שמתובל ברמיזה מילולית או בפעולה מינית מפורשת, אפילו שהם הביעו אי עניין ואי הסכמה. ישנן נסיבות מסוימות שבהן אותו היחס הלא הולם יכול להיחשב לעבירה פלילית של ממש.

כדי למגר עד כמה שניתן את התופעה המטרידה הזו, נהגה חוק הטרדה מינית בעבודה. במסגרת החוק מבצעים אבחנה בין מקרים בהם מעורבים עובדים בלבד, לבין מקרים בהם טיב הקשר הוא יחסי מרות וסמכות. החוק נועד כדי לאכוף את תחום ההטרדות במיניות במוסדות ציבוריים ופרטיים, בדגש על מקומות עבודה.

מהי הטרדה מינית במקום העבודה?

הטרדה מינית במקום העבודה נחשבת להתייחסות לגבר או לאישה כמו אל אובייקט מיני, כאשר הם ציינו שהם לא מעוניינים בכך. אותה ההתייחסות גורמת לאותו גבר או לאותה אישה לחוש השפלה, והזכות הבסיסית להשתלב כמו כולם בשוק העבודה נפגעת. ההטרדה יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מני דרכים, החל מנגיעות לא ראויות דרך הערות בוטות ועד לפרסום תצלומים לא הולמים בהופעתו של הנפגע, ללא הסכמתו.

חוק הטרדה מינית בעבודה

החוק למניעת הטרדה מינית

החוק למניעת הטרדה מינית מפריד בין שני מקרים אפשריים של התייחסויות והצעות בעלות אופי מיני שחוזרות על עצמן:

  • הצעות חוזרות בין עובדים ועובדות – ההצעות יענו על הגדרת הטרדה מינית בעבודה, רק במידה והאדם המוטרד יביע התנגדות כבר בפעם הראשונה שזה נאמר או נעשה. אם הדבר חוזר על עצמו פעם נוספת, אז זה כבר ייחשב להטרדה מינית.
  • הצעות חוזרות על רקע יחסי מרות בין מעסיק\ה לעובד\ת – במצב זה, מדובר בכל מעשה שהוא כמו מעשים מגונים, אמירות בעלות אופי מיני תוך ניצול מרות, הצעות, סחיטה באיומים וכו'. גם אם מדובר במצב בו לא הובעה דחייה מפורשת, לוקחים בחשבון שביחסי מרות יש קושי להביע התנגדות מכורח אופי היחסים.

האם אפשר למנוע הטרדה מינית במקום העבודה?

מניעת הטרדה מינית בעבודה יכולה להתבצע, בייחוד בגזרת יחסי המרות. המעסיק או המנהל חייב להימנע מפני יצירת מצב שירגיש כמו הצעה בעלת אופי מיני. נוסף על כך, יש חשיבות גדולה אוד להדרכתם של העובדים במקום לאיך להימנע מכך.

מידת מעורבות המעסיק במקרה של הטרדה מינית

על פי חוק ההטרדה המינית, חובת המעסיק היא לטפל אישית במקרים האלו ולעשות הכול כדי שזה לא יקרה שנית. כחלק מהשאיפה הזו, על המעסיק לקבוע תקנון בו יהיו רשומים עיקרי החוק ודרכי הטיפול בהטרדות, כמו גם דרכי הטיפול המרכזיות בהטרדות מיניות. במקרים בהם מקום העבודה לא מספק ליווי, ומתקשים להגיע להליך קונקרטי והוגן, מוטב להשתמש בשירותיו של עו"ד דיני עבודה.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן