חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

פיצויים לעובד שפוטר

פוטרת מהעבודה? הנה כל מה שחשוב שתדע!

הנושא של קבלת פיצויים לעובד שפוטר מהעבודה תפס תאוצה רבה עקב משבר הקורונה שפרץ לעולמנו, פיטוריי עובדים הפכו שכיחים יותר ויותר. המשבר הכלכלי שהגיע, לא פסח על אף סקטור בכלכלה הישראלית, מספר המפוטרים החמיר, ויותר ויותר אנשים מצאו את עצמם ללא עבודה.

בישראל עובד המפוטר מעבודתו זכאי לפיצויים על פי חוק. על כן, במאמר זה נספק לכם את כל המידע הדרוש על תהליך קבלת פיצויים לעובד שפוטר, מי זכאים לקבלם, גובה הפיצויים שתקבלו, ומהו התהליך שתצטרכו לעבור.

פיצויים לעובד שפוטר

זכאות לפיצויי פיטורין בחקיקה

על פי חוק פיצויי פיטורין (תשכ"ג, 1963), זכאות לפיצויים עקב פיטורים חלה בשני מקרים:

עובד שעבד שנה לפחות אצל אותו מעסיקהחוק אף מחמיר וקובע כי עובד שפוטר בסמוך להשלמת שנה אצל המעסיק, יהיה זכאי לפיצויים גם כן.
עובד שעבד שנה לפחות אצל באותו מקום העבודהעובד שעבד במקום מסוים ולאחר תקופה מסוימת התחלף המעסיק, יהיה זכאי לפיצויים אם יפוטר כעבור שנה מהעסקתו במקום העבודה.

חשוב לומר כי כל עובד שפוטר זכאי לפיצויים ללא קשר לסיבת הפיטורים. עם זאת, ישנם מקרים חריגים (כגון: מעילה) בהם בית הדין רשאי לקבוע כי העובד אינו זכאי לפיצויים אלה. בית הדין פוסק כך לעיתים נדירות היות ומדובר במקרים חריגים בלבד.

חישוב גובה פיצויים לעובד שפוטר

שיעור הפיצויים נקבע על פי השכר החודשי לכל שנת עבודה אצל מקום העבודה. אם במהלך תקופת העסקתו של העובד חלו שינויים בשכרו או בהיקף המשרה שלו, השכר שישמש בסיס לפיצויים הוא שכרו האחרון ועל פי היקף המשרה הממוצע בכל תקופת עבודתו.

רכיבי השכר הנלקחים בחשבון בעת חישוב הסכום הם:

  • ותק
  • שכר הבסיס
  • תוספת יוקר מחיה
  • תוספת מקצועית ומחלקתית
  • תוספת משפחה

מקום העבודה מחויב על פי חוק, לבצע את תשלום הפיצויים עד ל-15 יום לאחר הפיטורים.

על פי צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק (2008), כיום המעביד משלם ישירות לעובד המפוטר רק את חלקו היחסי מסכום הפיצויים הכללי. שארית הפיצויים ישולמו מכספי קרן הפנסיה, אשר הפריש המעביד במהלך שנות העסקתו בהתאם להוראות הצו.

הכספים אשר המעביד הפריש מכוח צו ההרחבה עבור פיצויי פיטורין אינם ניתנים להחזרה למעסיק במקרה של פיטורים ואף במקרה של התפטרות.

פיטורים שלא כחוק – מה עושים?

ישנם מספר הסגות, כללים ודרישות בחוק, אשר מקום העבודה מחויב אליהם בכל הנוגע לפיטורים. ראשית, קיימים מצבים שבהם אסור לפטר את העובד, כגון פיטורים בהריון, פיטורים עקב שירות מילואים ועוד.

ישנם מצבים בהם עובד שמתפטר נחשב כאילו פוטר והוא זכאי לאותם הזכויות המתקבלות מפיטורים.

בנוסף לכך, פיטורים חייבים להתנהל בהתאם לתהליך הנקבע בחוק. לפני החלטת הפיטורים, על המעסיק לעשות שימוע לעובד אשר בו תינתן לו האפשרות להתגונן ולהעלות את טיעוניו ונימוקיו נגד הפיטורים.

במקרים בהם התנהל תהליך פיטורים לא תקין, אפשר לפנות לבית הדין לעבודה ולבקש ממנו לבטל את הפיטורים, או לחלופין לתבוע פיצויים ממקום העבודה.

פוטרתם מהעבודה שלא כחוק? מגיע לכם פיצויים!

פיטורים של אדם גורמים לפגיעה קשה עקב הפסקת העבודה, ולפגיעה משמעותית בהכנסות המשפחה. מעבר לכך, לפיטורים יש השפעה רחבה על נושאים נוספים כגון ביטוח פנסיוני, וחסכון לפנסיה.

על כן, ישנם כללים ודרישות מהמעסיק הנועדו להגן על העובדים בישראל מפני פגיעה ופיטורים שלא כחוק. אם עברתם פיטורים והשימוע לא התנהל כראוי, או שסיבת הפיטורים אינה ראויה ייתכן ואתם זכאים לפיצויים ולביטול הפיטורים.

פנו לייעוץ משפטי מעורך דין דיני עבודה מקצועי ומנוסה על מנת להבטיח את קבלת מלא הזכויות המגיעות לכם.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן