חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

למה חשוב ליווי של עו"ד בעת חתימה של בעל עסק על הסכם זכיינות

שיטה ניהולית-שיווקית מאוד נפוצה בימינו היא זכיינות – מודל עסקי בו רשת גדולה מעניקה לבעל עסק את האישור לפעול בשמה, להשתמש בסמלי המסחר שלה, במותגים, באספקה ואפילו בשיטות הניהול וההעסקה שלה. בתמורה לכך, בעל העסק, הקרוי במקרה זה – זכיין, חותם על שלל התחייבויות כלפי הרשת המזכה שכוללות גם את התשלום תמורת הזיכיון. פתיחת עסק כזכיין של רשת מתבצעת באמצעות הסכם שמחייב את שני הצדדים וכפי שתבינו מייד, חשוב לחתום עליו רק באמצעות ליווי של עו"ד שמתמחה בנושא.

שטח הזיכיון

תארו לכם שפתחתם סניף של רשת מצליחה בתור זכיינים. לאחר זמן מה, הרשת הגדולה החליטה לפתוח סניף נוסף, במיקום הרבה יותר נגיש, 200 מטרים מכם. ההשלכות עשויות להיות קטסטרופליות עבורכם. מסיבה זו, הסכם הזכיינות צריך לפרט בבירור מהו שטח הזיכיון שלכם, האם מובטחת לכם בלעדיות בשטח זה והאם תוכלו להזיז את העסק לשטח אחר במידה ותחפצו בכך. ליווי של עורך דין מבטיח שהתנאים יהיו ברורים וזאת על מנת למנוע אי נעימויות והפסדים כספיים אדירים בהמשך.

תקופת ההסכם וסיומו

לכמה זמן אתם עומדים לקבל את הזיכיון? האם תוכלו להפסיק להיות זכיינים כאשר תחפצו בכך? האם החברה תוכל להפסיק את הזכיינות שלכם ללא התרעה מוקדמת? ואם כן, כמה זמן מראש? תקופת ההסכם והתנאים לסיומו חייבים להיות מפורטים וברורים עבורכם ורק עורך דין מקצועי ומנוסה יוכל להפחית בצורה משמעותית את חוסר הוודאות שלכם בנוגע לתנאים השונים. ברגע שתסמכו ותחתמו על חוזה זכיינות שכבר נוסח מראש על ידי הרשת, למעשה תהיו כפופים לתנאים שלא תמיד ברורים לכם ותקופת הזכיינות שלכם עשויה להסתיים באופן בלתי צפוי עם הפסדים גדולים מאוד.

דרישות מהזכיין

איך אתם רואים את התנהלות העסק שלכם – ניהול עצמאי וחופשי ככל שניתן או כפיפות מלאה לתנאי הרשת המזכה? הסכם הזכיינות חייב לכלול את כל הסעיפים שיתנו לכם את התמונה המדויקת ביותר באשר לניהול העסק שלכם, לרבות שעות הפתיחה של העסק, מספר העובדים, תנאי ההעסקה, האם הרשת היא זו שמכשירה את העובדים על חשבונה ועוד. רק כאשר כל הסעיפים מעוגנים בהסכם בצורה ברורה, תוכלו להבין מהן הציפיות של הרשת מכם כזכיינים ולפעול על פיהן. במידה ותחתמו על הסכם זכיינות ללא עורך דין מטעמכם, אתם מסתכנים בהתחייבויות שלא עונות על הציפיות והרצונות שלכם.

בנוסף, הסכם הזכיינות צריך לכלול גם את התשלום שתעבירו לרשת המזכה, בדמות אחוזים מההכנסות, תשלומים שנתיים חד פעמיים והסדרים אחרים. יש לעמוד על התנהלות זאת בפירוט בעת עריכת החוזה ורק עורך דין שמתמחה בנושא יוכל לדאוג לכך שתשיגו את התנאים הנוחים ביותר עבורכם.

חשיבות תוכן הסכם הזכיינות היא דבר שאמור להיות ברור לכם כעת. רק עורך דין שמתמחה בתחום הזכיינות יוכל להסדיר עבורכם את כל ההתנהלות וההתחייבויות אל מול הרשת המזכה ולעזור לכם לשמור על כל האינטרסים שלכם בדרך לעסק מצליח וריווחי במיוחד.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן