חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

מה עושים בעת סכסוך בין בעלי מניות?

סכסוכים בין בעלי מניות עלולים להתגלע מסיבות רבות ושונות, כאשר השכיחים שבהם נובעים מאופי פעילות החברה וחלוקת הרווחים.

כאשר אנו מדברים על מיזם עסקי שבעצם מתנהל על דרך של הקמת חברה, הרי שהשותפים של המיזם הופכים להיות בעלי המניות שבחברה, זאת בכפוף לחוק התאגידים.

ראשית נניח את היסודות להכיר את המונחים הבסיסיים, וישנם בעלי מניות היסוד, קרי המייסדים של החברה, וישנם בעלי המניות שהפכו לכאלו במרוצת הזמן, וזאת כיוון שרכשו את מניותיה של החברה בעת פעילותה המסחרית השוטפת (או במילים אחרות: הוקצו להם מניות).

מה עושים בעת סכסוך בין בעלי הכוח בחברה?

בעת שמתגלע סכסוך בין בעלי המניות המחזיקים בכוח ובסמכות בחברה, הרי שיש לפתוח את הסכם המייסדים ולבחון אם ישנו מנגנון לפתרון סכסוכים עליו הייתה הסכמה מראש.

לדוגמה: הליך בוררות שעליו הסכימו במידה ופרץ סכסוך או הליך גישור שכבר מראש נקבע עבור סוגיות מסוימות.

ככל שלא קיים בהסכם המייסדים מנגנון שכזה, הרי שהסכסוך בין בעלי המניות יופנה לפתרון באמצעות בית המשפט; ובית המשפט בנסיבות אלו, ייטה בעצם לבחון את האפשרויות העומדות בפניו.

האם מדובר בסכסוך שמשתק את פעילות החברה? האם החברה מושפעת כתוצאה מן הסכסוך וחווה נזקים כלכליים? האם בעלי המניות אינם מצליחים לעבוד יחדיו? האם ישנה עצירה מסחרית כתוצאה מן הסכסוך? בנסיבות אלו, בית המשפט ימצא לנכון להורות על הליך בוררות וימנה בורר מטעמו.

שילוב מנגנון בהסכם המייסדים

במידה ובבדיקה מטעם משרדנו תתגלה תמונת מצב ובה אין תקנון בחברה או מסמך ראשוני אחר המהווה מנגנון לפתרון סכסוכים, אנו ניטה לשלבו בהסכם המייסדים.

מטרתו של מנגנון שכזה היא להעניק לבעלי המניות את היכולת לקבל החלטות במסגרת של סכסוך; החלטות שיסייעו לחברה להמשיך בפעילותה המסחרית באין מפריע.

כך למשל, ישנם מקרים ובהם המנגנון לפתרון הסכסוך יקבע שיש צורך לכנס את ישיבת הדירקטוריון, וזאת כדי להגיע להכרעה בנושאים מסוימים. במסגרת מנגנון זה, יופנו הצדדים למגשר שהוסכם מראש או לבורר בהתאם לרשימת הבוררים של לשכת עורכי הדין, וזאת כדי לדון בסכסוך ולהגיע לפתרון יעיל ומהיר.

המוצא האחרון – פרידה או פירוק חברה

השלב האחרון והלא רצוי מטבעם של הדברים בעת סכסוך בין בעלי מניות הוא למעשה הפרידה ביניהם.

אם לבסוף הגיעו בעלי המניות אל המסקנה שלא ניתן לפתור את הסכסוך בדרכים אחרות, או שיחליטו על פירוק החברה (דבר הנחשב לצעד קיצוני) או שצד אחד ירכוש את מניותיו של הצד השני.

את הרכישה הזאת ניתן לבצע באמצעות מנגנון העונה לשם מנגנון במבי (buy me buy you); מנגנון המסייע 'להפריד כוחות' בצורה מהירה כאשר צד אחד צריך לתת הצעת מחיר והצד השני מחליט על החלק שהוא ירכוש.

ישנם סוגים שונים של סעיפי במבי, אך העיקרון הוא זהה ומטרתו להגיע לפתרון הסכסוך והיפרדות באופן מהיר המקובל על כולם, ומבלי להיגרר להליכים משפטיים אגרסיביים וממושכים.

התייעצו עם משרדנו

על השאלה מה עושים בעת סכסוך בין בעלי מניות, ישנן תשובות רבות הנובעות מן הנסיבות של אותה מחלוקת. בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אנו במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' נשמח לעמוד לשירותכם.

באפשרותכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר, ועורך דין המתמחה בדיני חברות ישוב אליכם בהקדם.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן