חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

פיטורין שלא כדין

כולנו שמענו כי קיים חוק בשם חוק שוויון הזדמנויות. לא תמיד אנחנו יודעים מה באמת מרכיב את החוק ומה נכלל תחת הכותרת המרשימה הזו של שוויון הזדמנויות.

ישנם מקרים אשר אנחנו מפוטרים בגלל סיבות כאלה ואחרות ואנחנו לא יודעים שנעשה כאן עוול ולא רק עוול… מדובר בעבירה על החוק אשר למעשה אוסר על המעסיק לפטר אותנו בגלל הסיבות אשר הניעו אותו לעשות זאת.

פיטורין שלא כדין – מתי אסור לפטר עובד ומה אפשר לעשות כאשר הדבר בכל זאת קורה?

פיטורין שלא כדין

ישנם מקרים רבים אשר בהם המעסיק מפטר עובד ולא תמיד נעשה בכפוף לחוק. ישנם מקרים רבים אשר בהם אסור ממש לבצע את הפיטורים והעובד אמור להמשיך ליהנות מכל הזכויות המגיעות לו ממקום העבודה גם אם הוא למעשה פוטר מהמקום. חשוב שכל עובד במדינת ישראל ידע מה הוא דבר החוק ומהי ההגנה אשר החוק מבטיח לו על מנת שלא ניתן יהיה להתעמר בו ולנהוג בו ללא התחשבות ובניגוד לחוק.

פיטורין שלא כדין – פיטורין מחמת גיל

רבים שואלים. אם אני עובד מצטיין וכולם מרוצים ממני ואין למעשה כל עילה לפטר אותי אלא מחמת גילי. כי מה לעשות בתעודת הזהות מופיע כי אני כבר מבוגר מכדי לעבוד והגיע זמני לצאת לגמלאות. האם הפיטורים בניגוד לרצוני הם על פי חוק? כאן חשוב לדעת כי גיל פרישה מאפשר למעסיק לפטר את העובד וחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה לא יוכל להגן על העובד במקרה שכזה.

זה אומר שמעת הגיעו של העובד לגיל פרישה, יוכל המעסיק לפטר אותו מאותו יום ואילך והדבר לא יהווה כאיסור חוקי.

פיטורין בגלל היריון 

אישה בהיריון היא 'עובדת מוגנת' ולמעשה אסור לפטר אותה ממקום עבודתה. אך כאן ישנם סייגים. אם היא כבר עובדת באותו מקום עבודה, לכל הפחות שישה חודשים הרי שניתן יהיה לפטר אותה רק עם היתר מיוחד מטעם משרד הכלכלה. אם היא עדיין לא השלימה שישה חודשי עבודה, אזי ישנו הבדל, אם הפיטורין מתבצעים אך ורק בגלל הסיבה שהיא בהיריון, הרי שהדבר ייחשב כאפליה אסורה ולמעשה אסור לעשות זאת. אך במקרים אשר בהם הפיטורין נעשים למרות שהאישה היא בהיריון ולא זו למעשה הסיבה לפיטורין, הרי שניתן יהיה לפטר את האישה באותה התקופה.

פיטורים מטעמי מין

ישנו איסור לפטר עובדים מטעמי מין. אם בחברה מסוימת הוחלט להחליף את מצבת העובדים ולרענן את השורות במין אחר, הרי שאם הסיבה היא אך ורק על רקע מין העובד, הרי שמדובר באיסור חוקי והעובד יהיה זכאי ליהנות מפיצויים מטעם מקום העובדה.

עולה מן הדברים כי החוק בהחלט ניצב לטובת האדם העובד והוא אינו מאפשר למעסיקים לעשות כרצונם כאשר מדובר בהחלטה על פיטורים.

פיטורים שלא כדין מחמת דעה

חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה אוסר במפורש על המעסיק לפטר עובד מחמת דעה פוליטית או השתייכות למפלגה או ארגון פוליטי.

נשים לב לעובדה שבעצם המחוקק כן מאפשר בנסיבות אלו להגן על חופש הביטוי ומקנה לעובד את היכולת לומר את דעתו במקום עבודתו ללא כל חשש.

יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם עובד מתבטא כנגד מדינת ישראל או פעילות צה"ל. בנסיבות אלו, המעסיק יכול בהחלט לשקול ולבקש לסיים את ההעסקה של העובד.

חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה קובע שאסור עקרונית לפטר עובד שיביע דעה פוליטית, אך בית הדין לעבודה קבע לא אחת, כי עובד שהביע דעה התומכת למשל בארגון טרור, אכן יהיה חשוף לאפשרות שסיום העסקתו תיבחן.

הוראות חיקוק אחרות יכולות לתמוך אף יותר בנושא זה כאשר הן מורות שאין לאפשר לעובד להשמיע דעות קיצוניות ומקוממות במקום העבודה.

בפסקי דין שונים ורלוונטיים לנושא זה, נידון חופש הביטוי בהרחבה, ונמצא כי ההגנה על העובד איננה נועדה לאפשר לו לבטא ביטויים פוגעניים או שקריים הפוגעים בביטחון מדינת ישראל. 

לצד כל אלו, אנו מדגישים כי מומלץ לפנות לעורך דין בטרם הפיטורין, וזאת כדי לבחון את הנושא בקפידה ולאפשר הליך נכון העומד בשורת התקנות שחוקק המחוקק.

פיטורים שלא כדין מחמת השתייכות לועד עובדים

חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על פיטורים של עובד מחמת התארגנות או השתייכות או רצון עתידי להשתייך לוועד עובדים.

מתוך הרצון להגן על הזכות להתארגנות במקום העבודה, בית המשפט קבע לא אחת כי מדובר בזכות חוקתית שאסור לכרסם בה או לפגוע בה בכל דרך.

ככל שיצליח העובד להוכיח כי פיטוריו באו לעולם מחמת השתייכות להתארגנות עובדים או ועד עובדים, או רצון להקים התארגנות שכזאת, הרי שמדובר בפיטורין שלא כדין המזכים אותו בפיצויים בגין הפרה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, וכמובן פיטורים שלא כדין.

פיטורים מחמת הורות

האיסור לפטר עובד מחמת הורות קבוע בסעיף 2א' לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, כאשר למעשה הוא מתווסף לאיסור לפטר עובד מחמת מינו, נטייתו המינית, מעמדו האישי, או היריון / טיפולי פוריות. הרציונל בחוקים אלו, הוא שלא לפגוע בהורים לילדים ובזכותם לפרנסה.

בתרחיש ובו מעסיק מבקש לפטר עובד או לקבל לעבודה מרואיין בשל היותו הורה לילדים הנדרש להתפנות אחר הצהריים לטיפול בילדיו, הרי שאלו הם פיטורים שלא כדין מחמת הורות.

פיטורים מחמת טיפולי פוריות / היריון

ישנן תחיקות מיוחדות הנועדו להסיר את עבודת הנשים בשוק העבודה, וחלקם מתייחסים מטבעם של הדברים להיריון וטיפולי פוריות.

על מעסיק חל איסור מפורש לפטר אישה הרה בשל הריונה. במקרים רבים מעסיקים לא יוכלו לפטר במהלך תקופת ההיריון גם אם הפיטורין אינם נובעים מן ההיריון.
כך הדבר נוגע גם באשר לאישה המצויה בעת טיפולי פוריות.

נושא זה בהחלט יכול להצדיק מאמר שלם, ולשם כך נשמח להפנותכם אל המדריך הבא.

אם בכל זאת נעשה עוול והעובד פוטר שלא כדין, הוא ממש לא אמור לוותר. בדיוק לשם כך ניתן לפנות אל עורך דין דיני עבודה ואל בית הדין לעבודה וישנם כמובן עורכי הדין אשר יסייעו לו להגיש את התלונה באופן מסודר וחוקי.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן