חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

זכויותיו של אזרח עובד צה"ל

אמנם הם אינם לובשי מדים צהליים, אבל אזרחים עובדי צה"ל הם חלק בלתי נפרד מהמנגנון הנקרא צה"ל. המערכת הצהלית כוללת בתוכה אלפי אזרחים עובדי צה"ל, שלהם כמו לחיילים, מגיעות זכויות. ובעוד שהזכויות של אזרחי עובדי צה"ל הם שונים מהזכויות של חיילים בסדיר, חשוב להכיר אותן. הנה כמה דגשים חשובים בנושא.

בין אם אתם עובדים בבסיס הזה או בבסיס האחר ואתם אזרחים עובדי צה"ל, חשוב לזכור שמגיעות לכם זכויות. מאחר שאינכם חיילים, הזכויות שמגיעות לכם הן זכויות שונות מאשר הזכויות של המשרתים בקבע ובשירות הסדיר. אחת הזכויות הבסיסיות שצריך להכיר היא הזכות של גיל הפרישה מהעבודה בצה"ל. גיל הפרישה של אזרחים עובדי צה"ל הוא שונה מגיל הפרישה של המשרתים בקבע. אזרחים עובדי צה"ל זכאים לפרוש באותו הגיל שבו פורשים כלל העובדים במגזר הציבורי.

זכויות של אזרחים עובדי צה"ל 

לא חובה לעסוק בתחום של עורך דין צבאי בכדי להכיר את הזכויות שלכם. למעשה, כל אזרח עובד צה"ל צריך להכיר את הזכויות שלו או שלה בעבודה. למשל, כל עו"ד צבאי יגיד לכם שבדרך כלל, הסכם העבודה של אזרחים עובדי צה"ל  הוא הסכם קיבוצי. במילים אחרות, מצד אחד ישנו הארגון הארצי של עובדי צה"ל, ומצד שני יש את הצד של מערכת הביטחון.

למי שאינו מכיר את המושג "הסכם קיבוצי", הכוונה לכך ש אזרחים עובדי צה"ל  אינם חתומים על חוזי עבודה אישיים. בפועל, אזרחים עובדי צה"ל כולם ככללותם חתומים על אותו חוזה העבודה וזכאים לאותן זכויות ממערכת הביטחון והמדינה.

ימי החופשות של אזרחים עובדי צה"ל  

אם אתם אזרחים עובדי צה"ל, אתם זכאים לצבור עד 59 ימים של חופשות במהלך שנת העבודה. כמו כן, יש לדעת כי ימי החופשה שלכם נקבעים על פי 3 גורמים נפרדים. הפקטורים הם: דרגה, דירוג וגם ותק בעבודתכם. כמו כן, עורך דין צבאי יגיד לכם שלחלק מהזכויות יש גם תנאים. למשל, יש לכם אמנם את הזכות לצבור עד 59 ימי חופשה בשנה, אבל זה בתנאי שצאתם לחופשה של 7 ימים רצופים (כולל שישי שבת).

עוד כדאי לדעת, אזרחים עובדי צה"ל  זכאים לקבל גם יום חופשה בתשלום בשנה. זאת, בתנאי שיום החופש מיועד עבור חגיגת אירוע של אחד מקרובי המשפחה של העובד. למשל חתונה, בר מצווה, בת מצווה וכדומה. הזכות הזו נקראת "חופשת משפחה".

הזכות להשתלמויות וקורסים

אם אתם אזרחים עובדי צה"ל ויש לכם לפחות 11 שנות לימוד, עורך דין צבאי יגיד לכם שאתם זכאים לקורסים שונים והשתלמויות. אבל חשוב לזכור, בכדי להיות זכאים לגמול השתלמות, יהיה עליכם להירשם לקורסים אשר יש בהם זיקה למקצוע שלכם בצה"ל. כמו כן, יהיה עליכם לעמוד בהיקף שעות מסוים אשר נקבע בהתאם לקורס ולמקצוע שלכם בצבא.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן