חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

זכויות עובדים אצל קבלן רשום

נושא הנדל"ן בישראל הוא נושא חם שמעסיק את כולם בכל עת. יוקר המחייה מקשה מאוד על החיים, וזה מתחיל בעיקר במחירי הדירות לקנייה ולהשכרה. למרות המחירים והבנייה המאסיבית, המחירים לא נעצרים ואף עולים, וזה משפיע על כל אחד ואחד מאיתנו. אחד הסיבות ליוקר המחייה הוא העלות של העובדים. עובדי בנייה אצל קבלן הם כוח עבודה שנחשב זול, אך גם להם יש זכויות אותן הם יודעים לנצל. אנחנו שומעים לא מעט על תקלות ותאונות בענף הבנייה, אך לכך יש גם צד שני, בו אותם עובדים מקבלים הטבות וחופשים.

להתגבר על אי הסדרים

לאור העובדה שמדובר בקבלנים ובכוח עבודה זר, יש הרבה אי סדרים בנושא הזה. זכויות עובדים אצל קבלן רשום הן די ברורות, אך לא כולם עומדים בגזירות הללו. עם זאת, חשוב מאוד להבין כי הנושא של רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות הוא מוסדר מאוד, ויש צורך להוכיח מתן זכויות לעובדים כדי לקבל היתרים לבנות. זכויות עובדים אצל קבלן רשום כוללות איסור להעסיק עובד קבלן כוח אדם מעל ל-9 חודשים ואסור לחייב את העובד על הכשרה, השתלמות או שיעור שקיבל במהלך תקופת עבודתו. לעובד מגיעה חופשה כאשר יש לו יום נישואין, ברית או בריתה לילדיו, או בר ובת מצווה לילדיו. בנוגע לפיטורים, החוק מחייב את הקבלן בתשלום פיצויים כחוק.

זכויות בסיסיות וזכויות מוגדלות

יש להבדיל בין קבלנים רשומים ללא רשומים, אם כי הזכויות הבסיסיות שנכתבו מעלה, רלוונטיות לכל הקבלנים. זכויות עובדים אצל קבלן רשום הן רחבות יותר וכוללות אלמנטים כמו זכאות לחופשה שנתית, קרן השתלמות, אספקה של בגדי עבודה, ימי מחלה, היעדרות עקב ימי אבל, תגמול במקרה של העסקה בחג, שי לחג, ביטוח פנסיוני, קופות גמל ועוד. הזכויות הללו מגיעות בעקבות חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם. בגלל האופי של עבודת הבנייה, והעובדה שהרבה קבלנים אינם רשומים, לצד העובדה שהרבה מאוד מהעובדים עם עובדים זרים, קשה מאוד לעמוד על הנושא ולקבל את כל התנאים המחויבים בחוק. קבלנים אשר מתנגדים למתן הזכויות הבסיסיות עלולים לעמוד בפני דין, אם אחד העובדים יחליט להתלונן.

לחפש את הקבלנים הרשומים

עבודות הבנייה הן מסוכנות מאוד, ויש לא מעט תאונות שעולות לעובדים בחיים. העולם הזה הוא קשוח ותובעני, ולא תמיד מתגמל. המינימום שיכולים הקבלנים לעשות הוא לעמוד בתנאים הבסיסיים שהם צריכים להעניק לעובדים, ולא לנסות להתחמק כדי להרוויח עוד כמה שקלים. הרי פרויקטים של בנייה, הן חדשה והן מתחדשת, שווים מיליוני שקלים, ולכן, מדובר בפגיעה קטנה בכנף באופן יחסי, כאשר עובדים דורשים את מלוא הזכויות שלהם על פי חוק. קבלנים רשומים מהווים מעסיקים מבוקשים יותר, כי הם יודעים להעניק את התמורה הראויה, ולכן, בתור עובדי בנייה, שווה לחפש את הקבלנים הגדולים, מאשר לעבוד עם הקטנים יותר.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן