חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

אי תשלום שעות נוספות

מה לעשות כשהמעסיק לא משלם שעות נוספות?

בדקתם את תלוש המשכורת והופתעתם לגלות שלא קיבלתם שעות נוספות? כנראה שמגיעים לכם פיצויים אשר ניתן לתבוע במסגרת בית הדין לעבודה. אי תשלום שעות נוספות הינו עבירה אשר בגינה ניתן לתבוע פיצויים מהמעסיק.

על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, עובד שעבד שעות נוספות זכאי לקבל עבורן תשלום גבוה יותר מהתשלום שמגיע לו בעבור שעת עבודה סטנדרטית. תשלום זה מוגדר כגמול שעות נוספות במסגרת החוק. בעבור כל שעה מבין השעתיים הנוספות הראשונות על המעסיק לשלם תוספת של 25%, ובעבור כל שעה נוספת לאחר מכן עליו לשלם תוספת של 50%.

אי תשלום שעות נוספות

מה ניתן לעשות במקרה של אי תשלום שעות נוספות

אי תשלום שעות נוספות הינה עבירה חמורה. כאשר המעסיק אינו משלם לעובד את השעות הנוספות כחוק, חרף התראה מצד העובד על מצב עניינים זה, ניתן לכאורה להגיש נגדו תביעה לתשלום גמול השעות הנוספות בבית הדין לעבודה. אולם, על פי רוב, כל עוד העובד עדיין מועסק אצל מעבידו, סביר שלא ימהר לבחור בדרך התנהלות זו.

זאת מכיוון שסביר להניח שירצה לשמור על מקום עבודתו ועל יחסים תקינים עם המעסיק. עם זאת, לאחר שתמה תקופת ההעסקה, עומד לרשות העובד פרק זמן של שבע שנים להגשת התביעה אם ירצה בכך. בנוסף, אי תשלום שעות נוספות יכול להיחשב להרעת בתנאי ההעסקה, דבר שעשוי לאפשר לעובד להתפטר ממקום העבודה כדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורין.

כיצד ניתן להוכיח אי תשלום של שעות נוספות

פעמים רבות קורה מצב שבו המעסיק מכחיש שהעובד עבד שעות נוספות, או לחליפין טוען שהעובד עבד שעות נוספות על דעת עצמו ללא קשר למדיניותו של המעסיק.

במקרים כאלו, ישנן מספר אפשרויות העומדות לרשות העובד על מנת להוכיח שאכן עבד שעות נוספות אצל המעסיק:

  • הצגת דו"חות נוכחות – הדרך הטובה ביותר להוכיח עבודה בשעות נוספות היא באמצעות דו"ח נוכחות. גם אם אין ברשות העובד את הדו"ח, הוא רשאי לדרוש ממעסיקו להציג אותו בפני בית הדין.
  • הצגת רישום ותיעוד עבודה ידני – במידה ואין ברשות העובד דו"ח נוכחות ולא קיים רישום אצל המעביד, ניתן להציג בבית הדין גם רישום ותיעוד עבודה שנעשה באופן ידני.
  • הצגת אישור לעבוד בשעות נוספות – בנוסף לתיעוד שעות העבודה, מומלץ להציג בפני בית הדין גם אישור לעבודה בשעות נוספות אם קיים כזה.

מתי לא חלה חובה לשלם שעות נוספות לעובד

ישנם מקומות עבודה שבמסגרתם נהוג לשלם לעובד משכורת גלובאלית. משכורת זו הינה תשלום קבוע מדי חודש בחודשו. זאת על מנת לחסוך את הצורך להתחשבן מול העובד על שעות נוספות בכל חודש. במקרה כזה, חלה חובה להפריד את התשלום הגלובלי מהשכר הרגיל בתלוש המשכורת, ויש לציין כמה שעות נוספות העובד צפוי לעבוד במהלך החודש.

בנוסף, ישנם עובדים שחוק שעות עבודה ומנוחה אינו תקף לגביהם. מדובר בין היתר בשוטרים, עובדים בתפקידים מנהליים מסוימים או עובדים שלא ניתן מסיבה כלשהי לפקח על שעות עבודתם.

מדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין במקרה של אי תשלום שעות נוספות

במקרים רבים עובדים נמנעים מלדרוש את הפיצוי המגיע להם בעקבות אי תשלום שעות נוספות מסיבות שונות. חלקם חוששים מהביורוקרטיה המשפטית ואחרים חוששים מעימות ישיר עם המעסיק לשעבר. משום כך, על מנת להבטיח מיצוי מלא של הזכויות, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין דיני עבודה.

משרדם של עורכי הדין הלפגוט-אדרי מתמחה בתחום של דיני עבודה כבר למעלה מ-15 שנה. למשרדנו ניסיון רב בייצוג עובדים ומעסיקים בסכסוכי עבודה מורכבים. אז אם חיפשתם עורך דין שיסייע לכם למצות את זכויותיכם ולקבל את המגיע לכם, הגעתם למקום הנכון. פנו אלינו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן