חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

סיום העסקת עובד – כיצד לעשות זאת נכון?

החלטתם לפטר עובד ואתם לא יודעים כיצד לבצע זאת בצורה הולמת? המאמר הזה הוא בשבילכם. סיום העסקת עובד הוא אקט בלתי נעים לשני הצדדים, הן לצד המפטר והן לצד המפוטר.

בין אם מדובר בפיטורים כנגד רצון העובד או פיטורים בהסכמה, מדובר בהחלטה בעלת השלכות משמעותיות על המעסיק, העובד וגם על החברה עצמה. תהליך הפיטורין יכול לגרום לזעזוע מערכתי כאשר הוא מנוהל בצורה לא נכונה. משום כך, כדאי לתכנן את התהליך בצורה מדויקת ולנהלו ברגישות הראויה. על מנת לעשות זאת, מומלץ לבצע מספר צעדים מקדימים אשר יפורטו להלן במאמר זה.

סיום העסקת עובד

איך לנהל תהליך של סיום העסקת עובד בצורה נכונה

  • שיחת שימוע – על פי חוק, לא ניתן לפטר עובד ללא שיחת שימוע מקדימה. מטרתה של שיחה זו היא לאפשר לעובד ולמעסיק לשטוח את טיעוניהם ולהבהיר את עמדותיהם ביחס לפיטורים מבעוד מועד.
  • הכנות מקדימות – מומלץ להיעזר במחלקת משאבי האנוש של העסק במידה וקיימת אפשרות כזו. בנוסף, כדאי לרכז מראש את כל המידע התומך בהחלטת הפיטורים. ניתן להיעזר למשל בפירוט האזהרות שניתנו בעבר, מידע רלוונטי על תפוקתו של העובד ביחס למצופה ממנו ועוד.
  • קביעת מקום וזמן נאות לקיום שיחה – יש להכין מראש חדר שקט ולוודא שהשיחה מתקיימת כאשר הוא סגור ואין הפרעות. בנוסף, יש לקבוע מראש את התאריך והשעה ולהודיע זאת לעובד מבעוד מועד.
  • היערכות לשינויים – קשה להעריך את תגובת העובד בתגובה להודעת הפיטורים. יש עובדים שעלולים להגיב בצורה אמוציונאלית ולא צפויה מתוך כעס או תסכול. משום כך, מומלצת היערכות מקדימה לכל סוג של תרחיש אפשרי.

כיצד לנהל נכון את שיחת הפיטורים

בעת קיום שיחה על סיום העסקת עובד יש להקפיד על מספר כללים עיקריים:

  1. יש לנהל את השיחה בצורה עניינית ולשמור על גישה חיובית. כדאי להציג את ההחלטה כצעד רציונאלי אשר יהיה נכון יותר לשני הצדדים המעורבים.
  2. יש לספק לעובד הסבר ברור וקוהרנטי ככל האפשר בנוגע לסיבת הפיטורים. לאחר מכן יש להסביר לעובד מה הולך לקרות בהמשך התהליך, לציין בפניו את זכויותיו, לפרט מתי בדיוק תסתיים העסקתו ולספק לו מכתב סיום העסקה. במעמד זה יש להתייחס גם לסוגיית פיצויי פיטורין.
  3. יש לשמור על כבוד העובד. מדובר בסיטואציה לא פשוטה עבור שני הצדדים ולכן חשוב לענות לשאלותיו של העובד, לא להתחמק ולהקשיב לדבריו ברצינות הראויה.
  4. מתן מכתב המלצה. אין חובה לספק לעובד מכתב המלצה, אך במידה והדבר מתאפשר, כדאי לעשות זאת על מנת לסיים את ההעסקה בצורה הטובה ביותר שניתן.

מתי מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני עבודה

במאמר זה עמדנו על כך ששיחת סיום העסקת עובד עשויה להיות הליך מורכב אשר יש לו השפעות רחבות על העובד, על המעסיק וגם על החברה. במצבים מסוימים, המעסיק עשוי להתמהמה עם הפיטורים עקב חששות שונים שעשויים להיות מוצדקים או לא מוצדקים. מצב עניינים זה עשוי לגרום נזק לחברה וגם לעובד הנמצא במסגרת שכנראה לא מתאימה לו.

במצבים כגון אלו, מומלץ לפנות אל עורך דין דיני עבודה. עורך דין המתמחה בדיני עבודה ידע להנחות ולהכווין אתכם כיצד לנהל את תהליך הפיטורים בצורה הנכונה ביותר. משרד עורכי הדין הלפגוט-אדרי מתמחה בתחום של דיני עבודה כבר למעלה מ-15 שנה. במשך השנים צבר המשרד מוניטין וניסיון בניהול תיקים רבים הקשורים בדיני עבודה תוך, תוך מתן ייצוג משפטי איכותי במיוחד.

אז אם חיפשתם משרד עורכי דין בעל וותק וניסיון בתחום של דיני עבודה, הגעתם למקום הנכון. פנו אלינו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן