חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

הדלק עלינו? מדריך זכויות וחובות ברכב חברה

אם קיבלתם רכב חברה לאחרונה, אתם ודאי תוהים מה מותר לכם ומה אסור לכם לעשות עם הרכב. כמו כן, בטח תרצו לדעת מתי תצטרכו לדאת בעלויות של תחזוקה, מה גובה העלויות ועוד. אם כך, קבלו את המדריך המלא של זכויות וחובות ברכב חברה.

בשנים האחרונות ראינו מגמת עלייה משמעותית בכל מה שקשור לשימוש ברכבי חברה. יותר ויותר חברות וארגונים משתמשים בשיטת הליסינג התפעולי, מה שמצריך מהעובד לשאת גם בעלויות תחזוקה מסוימות. בעוד שלעיתים אנשים חושבים שרכבי חברה ניתנים בחינם לעובד, בפועל, התמונה היא אחרת לגמרי. בשורה התחתונה, עלויות התחזוקה של רכבי חברה עשויות להגיע עד כדי 2,000 ₪ ויותר בחודש. יחד עם זאת, אין ספק שישנם גם יתרונות משמעותיים בכך שיש רכב חברה.

אילו הגבלות יכולים להטיל על רכב חברה?

ההגבלות הנפוצות שאפשר להטיל על רכבי חברה הן: הגבלת דלק, הגבלת מספר הנהגים שמורשים לנהוג ברכב, הגבלת ק"מ נסיעה ועוד. בפועל, אפשרי גם להתגבר על ההגבלות האלו אם משלמים תשלום נוסף להסרתן. האם החזקת ואחזקת הרכב תשתלם במקרים אלו? ובכן, כל אחד צריך לעשות את החשבון שלו או שלה.

חשוב לציין, אין באפשרותו של המעסיק לשנות את תנאי אחזקת הרכב ללא התראה מוקדמת. אם המעסיק כולל הגבלות חכירת רכב, הוא חייב לעגן זאת בחוזה חתום מראש מול העובד השכיר. במילים אחרות, אין אפשרות חוקית לשנות את החוזה שהעובד השכיר חתם עליו כשהחליט לקבל לידיו את רכב החברה. אם קרה שמעסיק שינה את חוזה חכירת הרכב לאחר שהוא כבר נחתם, יהיה צורך לערב בד"כ עורך דין תעבורה עם ניסיון בתחום.

השתתפות עצמית בתאונות דרכים, חלילה

אם חלילה העובד השכיר שנהג ברכב החברה היה מעורב בתאונת דרכים, במקרים רבים יהיה צורך מצד העובד לשלם את ההשתתפות העצמית מול חברת הביטוח או הליסינג. במיוחד במקרים שבהם הוכח כי העובד השכיר התרשל בזמן נהיגתו ברכב החברה.

אם עובד החברה נוהג בגילופין או תחת השפעת סמים, למעסיק תהיה את האפשרות החוקית לחייב את העובד בהשתתפות עצמית. ובמקרים אלו, לעיתים יהיה צורך גם בסיוע של עורך דין תעבורה מנוסה. לרוב, עו"ד תעבורה יסייע לחברה, לארגון או לעובד. במקרים אחרים, עורך דין בדיני תעבורה יגן דווקא על חברת הביטוח.

יש לציין סעיף מפורש המעגן את נושא הדוחות והקנסות

אם אתם מקבלים רכב חברה, כל עורך דין תעבורה יגיד לכם את הדבר הבא: תעגנו בחוזה את סעיף הדוחות והקנסות. בעוד שבמקומות עבודה רבים הנושא נסגר בהסכמי עבודה אישיים, במקרים אחרים נוצרים גם סכסוכים על רקע של תשלום דוחות וקנסות.

לעיתים השכיר יגיד שהמעסיק אחראי על תשלום הדוחות, מכיוון שהנסיעות בוצעות במסגרת שעות העבודה. במקרים אחרים, המעסיק יכול לטעון להיפך. אם אתם מחליטים שהמעסיק משלם את דוחות התנועה, חשוב לעגן זאת בחוזה מוסדר מול עורך דין תעבורה, או עו"ד שעוסק בחוזים וחכירת רכבים.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן