חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

זכויות עובדים בהליך חדלות פירעון

משבר הקורונה הביא עסקים רבים למצב כלכלי קשה שהוביל לבקשה להגשת הליכי חדלות פירעון, במטרה לקבל פטור מחובות שונים שהצטברו. במצב כזה, חשוב שתדעו, כעובדים, מהן זכויותיכם המגיעות על פי חוק

חדלות פירעון

בתקופה האחרונה נחשפנו למשבר הקורונה, אשר העמיד רבים מאיתנו, ובעיקר בעלי עסק עצמאיים, במצב כלכלי לא פשוט, אשר הגיע לכדי חובות, לאו דווקא בגלל התנהלות כלכלית לא נכונה מבחינתם ואף פשיטת רגל.

אם לאורך השנים גישת המחוקק כלפי אנשים פרטיים וחברות, שנקלעו למצב של חובות, הייתה יד קשה וסנקציות נרחבות, במטרה להשיב את החובות לנושים, הרי שכיום, הגישה חיובית יותר כלפי החייב, במטרה להביא לשיקומו הכלכלי. כך, נחקק חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, המסדיר את הליכי פשיטת הרגל על פי נקודת מבט זו.

חוק חדלות פירעון בא לידי ביטוי כשנוצר מצב, שבעל החוב לא יכול להחזיר את מלוא הסכום שהוא חייב ואז הוא יכול להגיש בקשת חדלות פירעון. חדלות פירעון מוגדרת למעשה כמצב בו סכום החובות של האדם גבוהים משווי סך נכסיו- מהכסף הנזיל שלו ועד לנכסי מקרקעין. נקודת ההנחה היא, שעדיף שהחייב יחזיר את מקסימום הסכום שהוא יכול להחזיר, מאשר שלא יחזיר בכלל.

הגבלות על המעסיק

ייתכן ולחלק מאיתנו הגישה החיובית למדי כלפי החייב נראית כלא הוגנת במידת מה, אך חשוב להזכיר שלצד חשיבות השיקום הכלכלי שהחוק מעדיף, החוק מטיל גם הגבלות על בעל העסק החייב. בין ההגבלות העיקריות ניתן למנות צו עיכוב יציאה מהארץ, הגדרתו כ-"מוגבל מיוחד" (ללא אפשרות לפתיחת חשבון בנק משיכת שיקים ועוד) והגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי.

זכויות עובדים בהליך חדלות פירעון

השיקום הכלכלי של בעל העסק החייב, אינו צריך לבוא על חשבון העובדים השכירים שהיו שותפים לניסיון להניע את העסק ולתרום להצלחתו הכלכלית גם בתקופות הקשות. לפיכך, חשוב שתדעו מהם זכויותיכם המגיעות על פי חוק.

כל עובד שכיר, אשר מעסיקו פתח בהליכי חדלות פירעון, רשאי להגיש תביעה לביטוח לאומי, בגין הסכומים להם היה זכאי בגין עבודתו ולא שולמו לו, דוגמת משכורת, פיצויים בגין פיטורין והפרשות לקרנות פנסיה וקופות גמל שלא הופרשו. חשוב לדעת, שאת התביעה יש להגיש בתוך 6 חודשים מיום ההודעה על צו פתיחת ההליכים לחייב.

תשלום הפיצויים

על פי דיני עבודה, הסכום המקסימלי לתשלום שכר עבודה ופיצויים לעובדים, במידה וניתן צו פירוק למעסיק החל מה-01.08.2009, הוא 114,452 ₪. את תשלום שכר העבודה מחשבים עבור תקופה של 12 חודשים, כאשר גובה התשלום לא יפחת משכר מינימום. בחישוב שכר העבודה יש לקחת בחשבון את רכיבי השכר הבאים- שעות נוספות, עמלות, מענקים, הוצאות נסיעה ועוד.

בכדי למקסם את הפיצויים להם אתם זכאים, ובמיוחד עם הבירוקרטיה הרבה הנלווית לתהליך, עורך דין דיני עבודה ו/או עורך דין חדלון פירעון, יוכל לסייע ולהקל עבורכם את התהליך.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן