חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

המעסיק לא משלם פיצויים – מה עושים?

על אף פי שלכל מעסיק שמורה הזכות לפטר עובד כיאה לשוק חופשי בכלכלה מערבית, לאותם פיטורים נלווים כמה חוקים וכללים שנועדו להבטיח שגם שמי ששוחרר מסיבה כזו או אחרת יקבל את המעטפת המלאה לה הוא זכאי כדי להמשיך בחייו ולהתאושש מהפגיעה הכלכלית שנלווית להפסקת תעסוקה – פיצויים.

מנגד, לעתים רבות בשל המשקעים הרגשיים שנלווים לפיטורים ניתן לראות מקרים בהם המעסיק לא משלם פיצויים, כאשר פרט למובן מאליו כי מדובר בעבירה פלילית להלנת פיצויים – במאמר הקרוב נרחיב בדיוק מה מומלץ ונכון לעשות לאור זאת.

המעסיק לא משלם פיצויים

מהם פיצויי פיטורים ומי זכאי להם?

בהמשך לכך, פיצויי פיטורין הם סכום כספי המופרש מדי חודש הן מצד המעסיק והן מצד העובד, כסכום המופרש לרוב לטובת חסכונות פנסיוניים כל עוד העובד עודנו מועסק, כאשר בעת הפסקת העסקה שלו מצד המעסיק (פיטורים) או הפסקה יזומה מצד העובד עצמו בנסיבות מסוימות (התפטרות) הוא רשאי לקבל את הסכום הנ"ל או לחליפין להשאירו באותן חסכונות בהן הוא הופקד עד כה.

כמו כן, בנוגע לשאלת הזכאות – עובד אשר השלים שנת עבודה מלאה במקום עבודתו זכאי לקבלת פיצויים, כאשר הסכום לו הוא זכאי עומד על משכורת חודשית מלאה, כלומר מדובר באופן טבעי בסכום אשר מהווה 8.5% מסך הכנסותיו באותה שנה מיגיעה אישית (בהתאם ל- 12 חודשי עבודה).

בנוסף לכך, בעבור כל שנת עבודה שמשלים העובד במקום עבודתו נזקפת לזכותו משכורת נוספת, כאשר לאור זאת עובד שהשלים 4 שנות עבודה במקום עבודתו צפוי לקבל 4 משכורות חודשיות כפיצויים, כאשר אותן "משכורות" עלולות להיות שונות זו מזו בהתאם לגובה ההכנסה שלו בכל אחת מן השנים הללו.

מה קורה אם עובד עובר מקום מגורים חדש ואינו יכול להמשיך בעבודתו הנוכחית? הנה מאמר המדבר על פיצויי פיטורים בעקבות מעבר דירה של עובד.

מהי הלנת פיצויים?

בנוסף לכך, על אף כי תשלום פיצויים היא חובה שעל כל מעסיק באשר הוא לקיים בעבור עובדיו השונים, ישנם מעסיקים אשר בוחרים בין אם במודע ובין אם בשוגג שלא לשלם אותם או שלא לשחררם לטובת העובדים שלהם.

אירוע שכזה מכונה בעגה המקצועית הלנת פיצויים, כאשר בהתאם במידה ואכן התרחשה הלנה שכזו בעבור עובד שזכאי לקבלת פיצויים – תוך 15 ימים מהמועד בו היו אמור העובד לקבלם ניתן להכריז על הלנה באופן רשמי ובהתאם לעתים גם לזכות לפיצוי.

גובה הפיצוי משתנה בהתאם למקרה כאשר רבים המקרים שמוצאים את דרכם לעבר ערכאה משפטית כדוגמת בית הדין לעבודה, אך פיצויי הלנת הפיצויים יכולים להאמיר לכדי 20% מסכום הפיצויים הראשוני עבור כל חודש.

מה אפשר לעשות אם המעסיק לא משלם פיצויים?

כמו כן, כעת משהסדרנו את סוגיית הפיצויים ונגענו בשאלת הזכאות להם, יש לדון במקרה בו המעסיק פשוט מסרב לשחררם. לכן, בראש ובראשונה עובד שפוטר מוכרח לוודא כי יש בדיו מכתב פיטורים, כמסמך המעיד שהעובד לא התפטר אלא פוטר – שכן יש לכך השלכה בנוגע לשאלת הזכאות אשר ייתכן ויידרש העובד להוכיח לאחר מכן.

זאת ועוד, מומלצת ההתייעצות עם עו"ד דיני עבודה בטרם תקבלו החלטה בנושא כדי למנוע מצב בו תפעלו בצורה שעלולה לעמוד נגדכם בעתיד – כאשר יטען המעסיק כי התפטרתם בעודכם נוטשים את מקום העבודה וכי לא פוטרתם כלל.

לאחר התייעצות עם עורך דין אשר ישמע את פרטי המקרה וידע להתאים לסיטואציה הפרטית שלכם את התהליך הנכון, צפוי להתנהל שיח ישיר אל מול המעסיק בו בהתאם לאשר אירע בעת הפיטורין/התפטרות יהיה ניתן להתקדם ולדרוש את כספכם אשר אתם זכאים לו על פי חוק.

חשוב לדעת איך להתפטר

יתרה מכך, בשל העובדה שלעתים בעת פיטורין נאמרות אמרות בלהט הדברים אשר יכולות להתפרש כהתפטרות ולא כפיטורין, גם אדם אשר מעוניין להתפטר מוטב כי יתכנן זאת בקפידה ולא יפעל מתוך גחמות של הרגע.

הסיבה לכך היא שכפי שציינו טרם לכן, קל מאוד לאבד את היתרון היחסי שקיים למי שזכאי לפיטורין, כאשר לאור זאת יכול העובד לאבד הון משמעותי שמגיע לכדי 8.5% מההכנסות שלו לאורך כל תקופת ההעסקה.

המעסיק לא משלם פיצויים – פנו לעורך דין

כפי שאפשר להבין מן הכתוב לעיל, אין עוררין על העובדה כי לכל עובד אשר עומד בקריטריונים ואשר פוטר קיימת הזכות לקבלת פיצויים מן המעסיק.

לכן, כאשר אתם עומדים בפני מעסיק אשר מסרב לשלם לכם את שמגיע לכם על פי דין, מומלץ לפנות לאיש מקצוע אשר יוכל להבטיח שתקבלו את שלכם בהקדם המיידי, כמו גם כי לעתים מספיקה אך ורק הפנייה החיצונית הזו בכדי לשכנע מעסיקים רבים לחזור מהם מהחלטתם. 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי.

בכל שאלה והתייעצות בנושא הלנת פיצויים מטעם המעסיק, ניתן ליצור עם משרדנו קשר טלפוני או להשאיר פניה לקבלת שיחה חוזרת.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן