חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

התעמרות בעבודה באישה בהריון

תהליך ההריון הינו מורכב עבור האישה החווה אותו – הן מבחינה רגשית והן מבחינה פיזית. השינויים הרבים עשויים להוביל מעסיקים מסוימים לראות את הדברים בעין רעה, ולהתעמר בעובדת אשר נכנסה להריון. עו"ד הלפגוט אדרי מתמחה בייצוג נשים אשר נחוו בעקבות מעשה של התעמרות בעבודה באישה בהריון.

סוגי התעמרות בנשים בהריון בעבודה

ישנם שני מקורות הנוגעים לזכויותיה של עובדת בהיריון: חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, וחוק עבודת הנשים. החוק מתייחס למספר תחומים בהם מגדיר הוא מהי התעמרות בעבודה באישה בהריון.

התעמרות בעבודה באישה בהריון

אי קבלה לעבודה

החוק אוסר על המעסיק לשאול בראיון העבודה אודות מצבו המשפחתי של המרואיין, וכן לגבי תוכניותיה להיכנס להריון. החוק אינו חל על משרות בהן ההריון משפיע באופן מקצועי, למשל אי יכולתה של אישה בהריון לבצע תפקידים מסוימים עקב חשיפה לקרינה או מאמץ פיזי גדול. 

פגיעה במשכורתה של אישה בהריון

אסור למעסיק לפגוע במשכורתה של עובדת בהיריון מכל סיבה שהיא (בעלת ותק של 6 חודשים לפחות), אלא לאחר הגשת בקשה לממונה בזרוע התעסוקה בישראל. אישור הפגיעה בהכנסה התקבל רק לאחר וידוא כי הדבר לא נעשה בגלל ההיריון אלא מסיבות מקצועיות.
המקרים בהם מותר למעסיק להקטין את משכורת העובדת הם:

  • העובדת ביקשה להקטין את היקף משרתה.
  • הפגיעה נעשית מטעם הסכם קיבוצי.
  • התשלום נעשה בהתאם לתפוקה, ותפוקת העובדת ירדה ללא קשר למעסיק. 

קידום בעבודה

החוק אוסר על המעסיק להפלות בין עובדיו על בסיס הריון. החוק מתייחס לעיכוב קידום עובדת בהריון, או להימנעות משליחתה להכשרה או השתלמות מקצועית עקב ההריון. 

פיטורי עובדת אשר נכנסה להריון

אסור למעסיק לפטר אישה עקב כניסתה להריון (ללא קשר לוותק העבודה שלה). כמו כן, אין לפטר אישה בהריון מכל סיבה שהיא אם היא מועסקת מעל 6 חודשים, אלא באישור הממונה על חוק עבודת נשים.

לקריאת מאמר בנושא פיטורים בהריון, לחצו כאן

החובה להודיע למעסיק על הריון

חוק עבודת הנשים קובע כי על עובדת לדווח למעסיקה על ההיריון שלה מהחודש החמישי. במידה והעבודה כוללת קרינה ברמה המסכנת את העובר (מעל 5 מיליסיברט בשנה) על העובדת לדווח למעסיק מוקדם ככל האפשר. כמו כן עבודות הכוללות חשיפה לחום או לחומרים מסוכנים, מצריכות את העובדת לדווח על הריונה בתוך 10 ימים מיום ידיעת העובדת.

העונש על התעמרות בעבודה באישה בהריון

הפלייתה של אישה על רקע הריונה הינה עבירה אזרחית, הנידונה בבית הדין לענייני עבודה. בית הדין עשוי לפסוק פיצויים (העשויים להגיע למאות אלפי שקלים), וכן עשוי הוא לתת צו עשה או צו מניעה בהתאם לנסיבות המקרה.
במידה ומקום העבודה מעסיק מעל 6 עובדים, אין צורך להוכיח כי נגרם נזק עקב התעמרות בעבודה, בהתאם לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. 

חוויתם התעמרות בעבודה עקב הריון? כך תפעלו

ראשית חשוב שתדעו שאינכן לבד. קיימים גופים רבים – ציבוריים ואזרחיים כאחד, הפועלים להגנה על זכויותיהן של נשים אשר חוו התעמרות במקום עבודתן. מומלץ לפנות בשלב מוקדם של ההריון לעורך דין דיני עבודה המתמצא בתחום זה, על מנת שיסביר לכן את זכויותיכן ואת תנאי ההעסקה המגיעים לכן על פי החוק. התייעצות מוקדמת זו תבטיח שתדעו בדיוק את המותר והאסור, ותמנע מהמעסיק שלכן אפשרות להפלות אתכן בניגוד לחוק.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן