חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

ייעוץ משפטי בהקמת עסק משפחתי

כאשר אנחנו נדרשים לתת ליווי וייעוץ משפטי שוטף לצורך הקמה של עסק משפחתי, אנו במשרדי עורכי דין הלפגוט אדרי ושות', בודקים מספר אלמנטיים משמעותיים אותם נפרט להלן.

פורמט ההתאגדות המשפטית

מי מבני המשפחה מועסקים? עלינו בראשית, לבחון איזה פורמט מתאים מבחינת ההתאגדות המשפטית עבור תחום העיסוק / המיזם המשפחתי.

האם יש צורך להקים חברה בע"מ? או למעשה ליצור מעין סוג של שותפות? או שמא בשלב הראשון העסק יפעל כעוסק מורשה כאשר מי שינהל אותו הוא למעשה בן המשפחה שהקים ופתח את התיק ברשות המיסים ונרשם כעוסק מורשה.

בנסיבות אלו, נבדוק מי מבני המשפחה מועסקים ומה תהיה חלוקת התפקידים ביניהם.

עריכת מערכת הסכמית

על מנת שנוכל למנוע את התגלעותם של סכסוכים משפטיים בפרט וסכסוכים משפחתיים עתידיים בכלל, נמליץ לבני המשפחה לערוך מעין מערכת הסכמית ראשונית בסיסית שתפרוש בצורה מיטבית את חלוקת התפקידים ביניהם בחברה, את חלוקת ההכנסות ככל שיהיו, וכן כמובן את אופן האחריות של כל אחד ואחת; מה יהא תפקידו של כל אחד? איזה סוג אחריות הוא נוטל על עצמו?

רבים הם המקרים בהם נקלענו לסיטואציה של סכסוך קשה; בפועל מדובר בסכסוך מעולם דיני העבודה, אך יחד עם זאת, הוא בתוך עסק משפחתי, ועל-כן הופך גם לסכסוך משפטי.

לדוגמה: במשך מספר שנים ניהלנו סכסוך אינטנסיבי מאוד בבית הדין לעבודה בבאר שבע, כאשר ייצגנו אח מתוך שני אחים אשר נקלעו לסכסוך קשה. הסכסוך הוא מטבעו יצרי מאוד, רגשי מאוד, וכן שלא מן הנמנע שהוא השליך על בני המשפחה הנוספים שלקחו כל אחד צד אחר.

על אף ניסיונותנו ליישר את ההדורים בדרכי נועם אל מחוץ לכתלי בית הדין לעבודה שבבאר שבע, הרי לבסוף בית הדין הכריע.

מערכת הסכמית בסיסית הייתה מאפשרת פתרון שונה ומוסכם.

עריכת הסכם מייסדים

חשוב לשים לב שאם מדובר במיזם משפחתי ובו התאגיד המשפטי הוא חברה בע"מ, הרי שנמליץ על עריכת הסכם מייסדים.

הסכם זה יפרט בצורה ברורה וחד-משמעית מיהם בעלי המניות / בעלי השליטה, ובעצם בפועל אלו שיש להם כוח רב יותר בחברה. מיהם בעלי המניות שיכולים להביא ולקדם החלטות משמעותיות יותר. ומיהם בעלי המניות שהכוח שלהם יהא מופחת.

נבקש להגדיר את מערכת היחסים שבין בני המשפחה הפועלים בעסק, לקחת בחשבון את אופן הקמת העסק, דרך תפעולו, דרך חלוקת הרווחים ולבסוף גם את דרך היציאה של אחד מן המייסדים או פירוק התאגיד, ככל שזה יידרש.

התייעצו עם משרדנו

בכל שאלה והתייעצות בנושא קבלת ייעוץ משפטי בהקמת עסק משפחתי, אנו במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' נשמח לעמוד לשירותכם.

למשרדנו ניסיון רב בליווי חברות ובתי עסק בכל היקף, תוך בדיקת חשיפות משפטיות, יצירת מערכת הסכמית הרמטית ומוסכמת על כל הצדדים והכנת בית העסק לקראת פעילות שוטפת בריאה ונכונה בכל היבט משפטי.

באפשרותכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר, ועורך דין המתמחה בהקמת חברות ישוב אליכם בהקדם האפשרי.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן