חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

כיצד מגישים תביעה בבית הדין לעבודה?

החוק לבית הדין לעבודה תשכ"ט-1969 קובע כי בית הדין לעבודה הינו הערכאה המשפטית לה הסמכות לדון בתביעות והליכים משפטיים הנובעים מיחסי עובד ומעסיק.

תביעות בבית הדין לדיני עבודה תהיינה לרוב מוגשות על-ידי עובדים המבקשים לתבוע את מעסיקיהם, אם כי גם המעסיקים יכולים לפתוח בהליכים כנגד עובדים בנסיבות שונות.

התביעות יכולות לנוע סביב מגוון רחב של נושאים שונים החל מטענות בדבר פיטורים שלא כדין, דרך טיעונים באשר לסביבת העבודה ועד לגריעתן של זכויות מטעמו של העובד כגון הלנת שכר, אי-תשלום שעות נוספות, אי-תשלום פנסיה וכיוצא בזאת.

בטרם הגשתה של התביעה, חשוב לערוך את כלל המסמכים והחומרים אשר יכולים להוכיח את טענות העובד/ת כלפי המעסיק/ה, וזאת כדי שנטל ההוכחה עתה ירבוץ על כתפי המעסיקים.

כיצד מגישים תביעה בבית הדין לעבודה

האם יש צורך בעו"ד לשם הגשת התביעה?

למען הסר הספק, אין כל חוק המורה במדינת ישראל על ציוותו של עורך דין עבודה לצידם אל התובעים.

את התביעה בבית הדין לדיני עבודה ניתן להגיש באופן עצמוני לחלוטין, או כמובן בהסתייעותו של עורך דין הבקיא בתחום.

בכללותה, את התביעה על העובד או העובדת להגיש בבית הדין לעבודה המצוי באזור השיפוט בו ממוקם מקום העבודה הנתבע. לחילופין, במידה ומדובר באזור שיפוטי בו בוצעה העבודה, הרי שיש לפנות לבית הדין הרלוונטי.

יתרה מזאת, יצוין כי בבית הדין לעבודה, יכולים התובעים העורכים את תביעתם באופן עצמאי, להסתייע בגורמי עזר המצויים בבתי הדין ואשר עוזרים בגיבוש כתב התביעה ונקיטת ההליכים הנדרשים לצורך פתיחת תיק התביעה.

לשם הטופס הנדרש, יש לבקר באתר הממשלתי לשיפוט, בתי דין ובתי משפט ובו להקליק להורדת הטופס הנדרש.

את כתב התביעה יש להגיש למזכירות בית הדין.

האם אני תובע את החברה או את בעלי החברה?

נענה תחילה על שאלה זו באופן כללי, ולאחר מכן נצלול מעט יותר לעומקם של הדברים.

את התביעה בבית הדין לעבודה ניתן להגיש או כנגד אישיות מסוימת או כנגד תאגיד / ישות משפטית עצמאית.

בעת שמדובר במעסיק או מעסיקה שהינם עוסקים מורשים, קרי הם העסק, הרי שהתביעה תוגש כנגדם. בעת שמדובר במעסיק או מעסיקה שהינם בעלי זכות במניות חברה בע"מ, הרי שאת התביעה נגיש כנגד החברה בע"מ ולא כנגד המעסיק עצמו.

ועם זאת, אל לנו להסתכל אל המציאות המשפטית ככזאת המתבססת על 'שחור ולבן'. ייתכנו מקרים ובהם יוגשו תביעות כנגד המעסיק או המעסיקה, וזאת אם יימצאו אי אלו תנאים ונסיבות מחמירות.

כאן המקום לציין שמוטב יהיה לפנות לעורך דין המתמחה בדיני עבודה, זאת כדי לבחון את טיבם של הדברים, ולגבש החלטה באשר לאסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר.

תביעות שונות משמעותן טפסים שונים

בהגשת הטפסים הנדרשים לצורך התביעה, חשוב לציין כי עשויים להידרש טפסים שונים בהתאם לאופייה של התביעה ונסיבותיה. ניתן לקבל הדרכה בבית הדין לעבודה מטעם מתנדבים ו/או סטודנטים למשפטים הפועלים מטעם בתי הדין.

כך לשם הדוגמה, בעבור תביעה לתשלום פיצויים פיטורין, הרי שעל העובד או העובדת להגיש תביעה בבית הדין לעבודה עם טופס העונה לשם טופס 705.

לעומת זאת, בכל אשר נוגע לתשלום שכר עבודתם של העובדים, הרי שעל התובעים להגיש טופס 703 העונה גם לשם טפוס תביעה לתשלום שכר עבודה.

חשיבות הייעוץ עם עו"ד

משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' מעניק מעטפת משפטית מלאה לעובדים המבקשים לתבוע את מקום עבודתם לאור פגיעה בזכויותיהם, וכן מטעמי סביבת עבודה מפלה או מתעמרת.

בכל שאלה והתייעצות בנושא הגשתה של תביעה לבית הדין לעבודה, הרי שעורך דין הבקיא בנושא, יכול להתוות את האסטרטגיה הנכונה, וזאת למען מיצויים המלא של זכויות העובדים התובעים.

בכל שאלה והתייעצות בנושא, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן