חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

עורך דין חדלות פירעון של חברה

חדלות פירעון בחברה מתרחשת כאשר סכום החובות של חברה עולה על סכום הכנסותיה, ואין לה אפשרות לממש נכסים שיכסו את החובות.

חברה שאיננה יכולה לעמוד בהחזרי החובות שלה כלפי גופים אחרים לרבות ספקים, עובדים וכיוצא בכך, נכנסת למצב של חדלות פירעון. יש לציין כי מונח זה עודנו נחשב לחדש יחסית בנוף. ב-2018 נכנס לספר החוקים חוק חדלות הפירעון החדש שהחליף את פקודת פשיטת הרגל.

עורך דין חדלות פירעון של חברה

מהו חוק חדלות פירעון?

במסגרת החוק החדש לחדלות פירעון, ניתנת הזדמנות לכל חברה להיכנס להליך של שיקום כלכלי; זאת במקום שהחברה תתפרק לחלוטין מנכסיה.

במסגרת השיקום הכלכלי, תפעל החברה יחד עם נושיה על מנת שתוכל לעלות על מסלול הבראה שישיב אותה לפעילות כלכלית סולבנטית, קרי חברה בעלת יכולת לעמוד מאחורי התייחבויותיה.

החוק עצמו נכנס באופן רשמי לתוקף בשנת 2019, ומאז ועד היום הביא לשינוי משמעותי ואף דרמטי בכל הנוגע לחובות של חברות.

אם בעבר, חברה שנקלעה למצב של חדלות פירעון הייתה נכנסת להליך של כינוס נכסים, קרי היה ממונה עו"ד מטעם כונס הנכסים הרשמי שממונה על נכסי החברה, ומשימותיו ככונס היו לכנס את הנכסים ולמכור אותם לצורך קופת הנשייה. במסגרת ההליך החדש אין מרימים ידיים על החברה, ועורכים מאמצים כבירים להעבירה בתהליך של שיקום כלכלי.

זהו מסלול משמעותי, וחברות רבות נוקטות בכל האמצעים הדרושים על מנת לשפר את מצבן הכלכלי ולצאת אל עבר דרך חדשה.

חשיבות ליווי חברה חדלת פירעון על-ידי עורך דין

כאשר חברה נקלעת למצב של חדלות פירעון, ישנה חשיבות בפניה לעורך דין העוסק בדיני החברות ושבקיא בהליכי חדלות פירעון.

ליווי משפטי מתאים יכול לסייע באופן ניכר למקרה הקונקרטי של החברה, וישנן מספר אפשרויות בהן ניתן להיעזר בחוק חדלות הפירעון החדש.

יש לשים לב שהחוק החדש הכניס שינויים משמעותיים שחשוב להכיר:

ראשית כל, הפרוצדורה בכללותה הפכה לנגישה הרבה יותר, והיא מאפשרת לבעלי מניות לפנות לבית המשפט על מנת שיוכלו לקבל עזרה ולהגיש בקשה נגד החברה לפירוק.

במידה ויש לבעלי המניות תוכנית הבראה, הרי שבית המשפט ייטה לתמוך בה, לסייע בתהליך ולהעדיפה על-פני הליך של פירוק חברה.

עורך דין אשר ייצג חברה בהליכי חדלות פירעון, יצטרך להתוות את האסטרטגיה המשפטית הנכונה שתוכיח כי החברה היא אכן חדלת פירעון, ואם אכן ניתן לייצר צעדים בוני אמון שימנעו את פירוקה המוחלט.

ההליך עצמו נעשה בפיקוחו של בית המשפט, ובית המשפט הוא זה שממנה מנהל מיוחד מטעמו על-מנת שיפקח על ההליך.

מה יקרה אם לא תוצג תוכנית ממשית להבראה כלכלית?

בנסיבות שבהן מתקיימים התנאים הקבועים בחוק לפירוק החברה, ובמידה ולא הוצגה כל תוכנית ממשית המסבירה כיצד החברה תשקם את עצמה כלכלית, בית המשפט יורה על צו לפתיחת הליכים ויחל בהליך פירוק החברה.

ההליך, בדומה לשיקום הכלכלי, נערך בפיקוח בית המשפט. יצוין בכל עת, כי במידה ותוצע אפשרות לשיקום כלכלי, בית המשפט ייטה לבחון אותה.

מהי תוכנית הפעולה שלנו?

במצב שמדובר בחברה שנקלעת לחדלות פירעון, ואין ביכולתה להשתקם כלכלית, כלומר היא נמצאת במצב בו איננה יכולה לעמוד עוד בהתחייבויותיה הכספיות, אנו במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' נגיש ראשית כל בקשה לפתיחת הליכים לבית המשפט (במקרה של חברה בע"מ, הבקשה מוגשת בפני בית המשפט המחוזי).

בעת שמוגשת הבקשה בפני בית המשפט, ובמידה והיא תאושר לאחר דיון ויינתן צו לפתיחת הליכים, משמעות הדבר היא שנכנסנו עתה לתקופה בת 9 חודשים ובה כל פעולות הגבייה שהופעלו כנגד החברה הן מוקפאות.

במסגרת מתן הצו לפתיחת הליכים, בית המשפט ממנה מנהל מיוחד, קרי נאמן שהוסמך לכך מטעם בית המשפט, והוא משמש כזרוע הארוכה של בית המשפט.

במהלך 9 חודשים אלו, ייבחן הנאמן אם ישנה אפשרות לשקם את החברה, ויגיש דו"ח מסכם בנושא בפני בית המשפט.

כאשר יגיע בית המשפט למסקנה שלא ניתן לפרוע ולעשות הסדר חוב, וכי לא ניתן לממש נכסים שיש בהם כדי לפרוע חלק מחובות החברה, אזי הוא יורה על פירוקה.

מטרתנו היא לבחון היטב את הצעדים העומדים בפנינו, וליצוק היגיון בהחלטה על המשך פעילותה של החברה, וזאת על מנת שתוכל להגיע להסדר חוב על חלק מחובותיה.

במקרים רבים, בית המשפט יורה על קיום אספת נושים שבמסגרתה יוצג ההסדר, וכל נושה יוכל להביע את דעתו או להתנגד במידת הצורך. המנהל המיוחד יערוך פרוטוקול של הדברים הנאמרים באספה ויגיש את הפרוטוקול לצד דו"ח מסכם בדבר הסיכוי להסדר חוב והאפשרות לשקם ולהבריא את מצבה הכלכלי של החברה.

במידה ובית המשפט ימצא שקיים ולו סיכוי קטן לשקם את החברה וכי ישנם אמצעים כלכליים למימון חלק מן החובות באופן שניתן יהיה לקיים הסדר חוב, הרי שהוא ייטה להחלטה זו.

התמודדות אל מול מגוון רחב של גורמים

אנו במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' מתמחים בייצוג חברות בחדלות פירעון, ועושים זאת תוך הידרשות על מספר חזיתות במקביל. המדובר באירוע יוצא דופן בו החברה מוכרחה להמציא פתרונות ישימים אל מול נושים מדרגות שונות החל מן העובדים (ראו גם את מאמרנו בנושא זכויות עובדים בפירוק חברה), דרך הספקים ועד ללקוחות החברה.

התמודדות זו יכולה להביא עמה אמוציות רבות, אך היא מצריכה בסופו של יום את השכל הישר, ואת היכולת למצוא את האור שבקצה המנהרה למען הבראה ושיקום כלכליים.

בכל שאלה והתייעצות עם עורך דין חדלות פירעון בחברות, השאירו לנו פניה באתר או צרו עמנו קשר טלפוני ונשמח לסייע.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן