חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

זכויות עובדים בפירוק חברה

זכויות עובדים בפירוק חברה

מה עולה בגורל זכויותיהם של עובדים המגיעים בוקר בהיר אל מקום עבודתם ובמהלכו הם פוגשים בשלט: 'סליחה, סגרנו לצמיתות'? אחד מן הנושאים הבולטים בו אנו עוסקים כעורכי דין לדיני עבודה הוא לא אחרת מאשר הזכויות הסוציאליות של העובדים. וזכויות אלו מוגנות או זוכות למענה משפטי הולם אם נגדיר זאת כך, גם כאשר בית העסק עצמו נקלע לקשיים כלכליים.

משמעות דברינו היא שכאשר החברה נקלעת לחדלות פירעון, הרי שעל העובדים לפנות לבית המשפט.

אם זו חברה בע"מ, על העובדים לפנות אל בית המשפט המחוזי. ואם מדובר בעסק שהוקם על-די עוסק מורשה, אז הרי שעל העובדים לגשת לבית משפט השלום. בשני המקרים, עליהם להגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכים.

מהו מתן צו לפתיחת הליכים?

מתן צו לפתיחת הליכים ניתן מכוח החוק לחדלות פירעון ושיקום כלכלי.

זהו חוק שנכנס לתוקפו בשנת 2019, ומעצם כוח חוק זה, העובדים יכולים או כעובד אחד או כהתארגנות של מספר עובדים כקבוצה, לפנות אל בית המשפט ולבקש ממנו שיעניק צו לפתיחת הליכים.

החל מן הרגע שבו בית המשפט התרשם שבאמת החברה נקלעה בפני שקת שבורה או חדלות פירעון או שהבעלים של בית העסק הגיע לבית המשפט והסביר והבהיר שהוא איננו יכול לפרוע את חובותיו ולשלם את המשכורת לעובדיו, הרי שהוא יעניק במעמד זה את הצו.

מן הרגע שבו ניתן הצו לפתיחת הליכים, בית המשפט ממנה מנהל מיוחד. מאותו הרגע יש לעובדים חלון הזדמנויות בן חצי שנה, ובמסגרתו הם יכולים להגיש תביעות חוב בפני המחלקה הרלוונטית שבמוסד לביטוח לאומי; זאת מכוח סעיף 182 לחוק הביטוח לאומי המאפשר לדרוש את הזכויות הסוציאליות, את השכר ואת פיצויי הפיטורים מביטוח לאומי.

ביטוח לאומי ישלם עד תקרה של 10 משכורות לפי השכר הממוצע במשק, וזכויות סוציאליות עד שנה אחורה.

משמעות הדברים היא שהעובדים לא יכולים לקבל את כל החוב שהחברה חייבת להם, אלא עד גבול מסוים.

האם ישנו הבדל בין צו הניתן מבית משפט השלום לעומת המחוזי?

כאשר מדובר בחברה בע"מ, הרי שההליך יתנהל בפני בית המשפט המחוזי.

וכאשר מדובר בעוסק מורשה המעסיק עובדים, הרי שהבקשה תוגש בפני בית משפט השלום.

על אף ההבדלים, הרי שהמשמעות של הצו היא עודנה אותה המשמעות, והתהליך המתקיים אל מול המוסד לביטוח לאומי הינו אותו התהליך.

תביעת החוב

במסגרתה של תביעת החוב, על עורך הדין המייצג את העובדים ושעורך את תביעת החוב, לפרט את זכויות הנתבעות, לפרט את הראיות שיש לו ושמעצם כוחן ניתן להוכיח את החבות של החברה או העוסק המורשה לאותו העובד או העובדים.

גם למשל, אם מדובר בעובד שטוען שהשכר האחרון שלו לא שולם, אז על עורך הדין לצרף 3 חודשי תדפיס חשבון עו"ש; זאת כדי להציג שאכן השכר לא הוכנס לחשבון הבנק של העובד. כמו-כן, יש להציג תלושי שכר ודו"חות נוכחות המראים כי העובד אכן נכח במקום עבודתו ולא קיבל את השכר שהיה זכאי לו.

כך נכון הדבר גם לגבי זכויות אחרות, למעט הפרשות לפנסיה.

חשוב לדעת: כאשר החברה / העוסק המורשה שהעסיקו את העובד נותרו בחוב לקרן הפנסיה, מי שזכאית להגיש תביעת חוב לביטוח לאומי זאת קרן הפנסיה ולא העובד. כך למעשה, ככל שיש קרן פנסיה פעילה, כך קרן הפנסיה היא זו שתבצע את המהלך המשפטי הנדרש.

ניסיון משרדנו

במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות', טיפלנו בעשרות מקרים ובהם חברות שהעסיקו מספר בלתי מבוטל של עובדים, יום אחד הודיעו כי העסק סגר את דלתותיו.

למרבה הצער, דברים אלו הפכו שגורים יותר בתקופת הקורונה, אז חוסר היציבות הביאה למשבר כלכלי חמור בקרב עסקים רבים.

העובדים שנותרו בפני שקת שבורה לא ידעו למי לפנות וכיצד. במקרים שכאלו אנו מייעצים שאכן מומלץ לפנות לעורך דין אשר ינחה את הדרך ויאפשר להשיג את הפיצויים ולהתחיל בתהליך הנדרש בהקדם האפשרי.

עד כמה המקרים הללו נפוצים?

ישנם מקרים ידועים ומפורסמים וישנם מקרים שאינם מקבלים את אור הזרקורים.

מקרה ידוע הוא של ענבל אור שקרסה כלכלית, ועובדיה נותרו ללא שכר וללא זכויות סוציאליות. גם במקרה זה, העובדים נאלצו להגיש תביעות חוב בפני המוסד לביטוח לאומי, וזאת כדי שיוכלו לקבל את זכויותיהם שלא שולמו במסגרת העסקתם.

מקרה ידוע נוסף הוא של תאגיד חדרי הכושר של שר פיטנס. מדובר במקרה שנכון לכתיבת שורות אלו נמצא בהליך דומה בבית המשפט, והוא נמצא כעת בהתהוות.

מה התהליך שצפוי לנו מול עו"ד?

חדר כושר רחב היקף שנסגר בתחילת מגיפת הקורונה, הותיר עובדים ללא מענה, ואלו פנו אל משרדנו לצורך נקיטת הליכים משפטיים.

תחת נסיבות אלו, התחלנו לאסוף את כלל העובדים ופעלנו כדי להבין במדויק את היקף משרתם ואת שכרם שהיה צריך לתבוע מביטוח לאומי.

במסגרת התיק, ייצגנו עשרות עובדים, ביניהם עובדים שהועסקו בתלוש שכר וביניהם גם עובדים שהועסקו באמצעות חשבונית מס (כלומר שהוגדרו כקבלנים עצמאיים).

בחלק מן המקרים התגלה שמדובר היה ביחסי עובד-מעסיק מובהקים, דבר שאפשר להם להגיש תביעות חוב הדומות לעובדים השכירים. נציין שביטוח לאומי הכיר ביחסי העבודה הללו ושילם לאותם עובדים עצמאיים את זכויותיהם ואף מצא אותם לזכאים לזכויות סוציאליות שנה אחורה.

התייעצו איתנו

בכל שאלה והתייעצות בנושא זכויות עובדים בפירוק חברה, אנו במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן