חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

דגשים ועקרונות בהסכם מכירת מניות

הסכם למכירת מניות, בשונה מהסכם למכירת פעילות עסקית, חייב במס רווח הון בשיעור של 30%, זאת כאשר להסכם יכולות להתלוות קונסטלציות שונות. ההסכם מוגדר בשפה המקצועית המסחרית כ'הסכם מלמעלה', אל מול מכירת פעילות ונכסי החברה המוכרת בכינוי 'עסקה מלמטה'.

דגשים ועקרונות בהסכם מכירת מניות

כללי ברזל

ישנם מספר כללי ברזל חשובים בטרם אנו נבחן את העסקה ונגבש את ההסכם למכירת המניות:

  • בהתאם לסעיף 31 לחוק מס שבח, לא ניתן לקבל את עלות המניות כהוצאה, ועל-כן כאשר מדובר ברכישת מניות שיש בהן נדל"ן, אנו נמליץ שלא לרכוש מניות, כי אם לרכוש את נכס הבסיס, קרי הנדל"ן.
  • על מניות אין פחת, על-כן לא ניתן להפחית את הסכום ששולם לצרכי מס. בכללותו של דבר, בעקבות זאת, בעסקאות מסוימות אנו נמליץ על רכישת פעילות ולא על רכישת מניות החברה.
  • בתרחישים ובהם החברה עצמה מבקשת לרכוש מניות של בעל מניות בחברה, וזאת באמצעותה כספיה, הרי שזוהי רכישה עצמית של מניות. רכישה עצמית משולה לחלוקת דיבידנד לכל בעלי המניות. במצב שכזה, אנו נבחן את ההיבט המיסויי היטב. יש לציין כי ישנם יתרונות של רכישת מניות במישור המיסויי, בהם ניתן למשל לקזז גם בשנים הבאות, הפסדים כנגד רווח הון.

חלקי הסכמי רכישת מניות

ההסכם יכול לנבוע ממספר תרחישים נפוצים: כאשר ישנה השקעה בהון המניות, קרי חברת השקעות או אחד מהשותפים משקיע בהון המניות (כלומר הוא רוכש מניות משותפים אחרים), או כאשר ישנה השתלטות בקופת המזומנים של החברה ומגיע גורם חיצוני ומשתלם על המניות.

את ההסכמים לרכישת ומכירת מניות נבקש לחלק ל-3 חלקים/שלבים:

שלב1: מהו שווי החברה? ולפי איזו הוראה יתבצע השווי?

בדרך כלל ישנה עסקה שבמסגרתה יסכימו הצדדים על מעריך שווי בדמות שמאי שמעריך את שווי הנכסים, שווי המוניטין ושווי היקף העסקאות.

השמאי או הגורם האחר בו נבחר לצורך הערכת השווי, מגיע לתחשיב מסוים לגבי שווי החברה, ועל-פי החלטתו נקבעת עסקת רכישת המניות.

כאשר נתחיל לערוך הסכם לרכישת מניות, נרצה בשלב הראשון להגדיר מה הון המניות המונפק כיום, מי מחזיק בו, מה הון המניות הנפרע של החברה (אם יש מניות שמחזיקים בהן בעלי מניות לעומת מניות שנמצאות בעצם ב'מחסן' של החברה וטרם הוקצו לצורך חלוקתן לבעלי מניות).

בנוסף נרצה לבדוק אם מתקיימים תנאים שנדרשים הצדדים להסכים עליהם; האם ישנם תנאים שצריכים להתרחש או להתקיים או לבוא לעולם, על מנת שהרוכש ישכלל את הצעתו לכדי רכישה בפועל של המניות.

שלב 2: עריכת הגדרות בהסכם

בשלב השני אנו נערוך הגדרות בהסכם שיתוו מיהו המוכר, מיהו הקונה, מהו מועד ההשלמה ומתי יועברו המניות.

נקבע בהסכם זה באיזו קונסטלציה הדברים יתרחשו צעד אחר צעד.

אנו נרצה לשלב בהסכם מכירת ורכישת מניות הגדרות המתייחסות בעצם להבדלים במניות (אם ישנם). כלומר, אם יש מניות שליטה ולעומתן מניות בסיס.

האם נדרשת הסכמת האסיפה הכללית של החברה? מהו אופן ההסכמה של החברה?

ולמעשה: מה צריך לקרות מבחינת תקנות ותהליכים, על מנת שנוכל להביא את העסקה לשלב הביצוע, וכן להבטיח שהיא אכן תתקיים במלואה.

בפרק ההגדרות נבקש להגדיר גם באיזה סוג אחזקות מדובר, באיזה מצב מצוי הגורם הרוכש את המניות, איזה מניות רכש, האם הן משועבדות או חופשיות מכל שעבוד? האם הרוכש נכנס בנעלי המוכר או שהוא משחרר אותו מכל סוג של התחייבות?

ככל שמדובר ברכישת מניות שליטה,, נבקש להסביר בהסכם באיזה סוג של שליטה מדובר, והאם מדובר במניות המקנות לרוכש את הזכות להתמנות או למנות דירקטור או דירקטורים בחברה. במידה וכן, אנו נציין שהדירקטור שמונה בעבר, למעשה יסיים את כהונתו, וכן שהוא יוחלף באדם אחר שיקבל את מקומו מכוח רכישת המניות.

שימו לב שדי בדוגמאות קצרות אלו, על מנת להבין שמדובר בהסכם מורכב, והסכם שמוכרח לענות על כל שאלה ושאלה, כל הליך והליך.

שאלות נוספות שייענו בשלב ההגדרות:

  • מתי הרכישה תיכנס לתוקף?
  • מתי הוראות ההסכם יקבלו תוקף ומתי צריכה להתקיים ההצבעה?
  • באיזה פורום מתקבלת ההצבעה? באיזה פורמט?

שלב 3: הצהרות הצדדים

בשלב זה, נבקש לפרט את ההצהרות וההתחייבויות של מוכרי המניות.

בשלב זה, יצהיר המוכר כי מדובר במניות חופשיות מכל שעבוד ללא עיקול, ושאין כל מניעה משפטית מלהתקשר עם הרוכש לצורך ההעברה של מניות השליטה.

בהצהרות אלו אנו נפרט על הדו"חות הכספיים של החברה שכן למעשה מצהיר המוכר מהו שווי המניה שהוא מבקש למכור.

נבקש לצרף להסכם רכישת המניות דו"חות כספיים אחרונים שהחברה פרסמה, ונצהיר כי לא חל בהם כל שינוי מהותי, ושלמעשה אין כל שינוי או דבר מה שהתרחש לאחרונה אשר עלול להוריד או הוריד את ערך המניה באופן משמעותי.

לאחר מכן נעבור להצהרות הרוכש:

בהצהרות הרוכש נפרט שאין לרוכש שום מניעה חוזית או אחרת, מביצוע ההתקשרות עם המוכר בהסכם לרכישת מניות, וכן שיש ביכולתו את האמצעים הכספיים לרכוש את המניות.

הרוכש יצהיר שהוא מתחייב להוביל את החברה באמצעות מנעילה במסגרת האופרציה הקיימת, אם זה מנכ"ל, ייעוץ פיננסי, שדרת הניהול של החברה וכיוצא בזאת.

הרוכש צריך להסביר שהוא מתקשר בהסכם בצורה חופשית, ככל שניתנו לו מצגים שונים בחברה. נציין בהסכם באופן מודגש כי הרוכש הסתמך על המצגים הללו בעת שהחליט לרכוש את מניות החברה.

בחינת התנאים לרכישת ומכירת מניות חברה

בשלב זה נעבור לבחון את התנאים החייבים לבוא לעולם, זאת לצורך ביצוע העסקה.

נבחן באיזה תנאים מדובר, למשל: האם נדרשת הסכמת הבנק לצורך שחרור בעל מניות מסוים כערב אישית לחובות החברה? האם במקומו יהיה עלינו להכניס את בעל המניות החדש? לצורך הליך שכזה, הרי שעלינו לקבל את הסכמתו של הבנק.

כמו-כן, יש לבחון את העובדה שמדובר בהסכם שמצריך תהליך פרוצדורלי בתוך החברה, דוגמת אישור דיקרטוריון / אסיפה כללית. ללא אישור זה, הרי שהעסקה לא תוכל לבוא לעולם. על-כן זהו תנאי שמוכרח להיות מפורט ונהיר בהסכם.

תקופת הביניים

תקופת הביניים מתארת את התקופה החולפת מן המועד בו ההסכם נחתם, ועד למועד בו ההסכם להעברת ניירות הערך מושלם.

בנסיבות אלו, נרצה שבתקופת הביניים לא יתבצעו פעולות חד-צדדיות, שלא ינהלו משא ומתן עם צדדים שלישיים, שלא יימכרו מניות או שלא ישנו את הפעילות של החברה, זאת מתוך ההבנה שאם העסקה לא מושלמת, אי אפשר לעשות שינוי מהותי בחברה או בהרכב המניות שלה.

הגדרת סיום העסקה

בשלב זה, נבקש להגדיר כיצד העסקה מסתיימת, או איך למעשה נאפשר את השלמתה.

אילו אישורים יש להמציא לצורך השלמת העסקה? נשים לב לעובדה שמדובר בעצם במניות, ואם אלו מניות שליטה, הרי שמדובר באירוע המצריך הבנה באילו סמכויות מגיעות יחד עם המניות; מה הרוכש צריך לדעת ברגע שנכנס בנעליו של בעל המניות שמכר את מניותיו?

במסגרת הגדרת סיום העסקה לרכישת מניות בחברה, אנו נדבר על היקף ההסכם, התוקף שלו, על מיהו בעצם וכיצד מתייחסים לאחזקות של צדדי ג' בהון המניות של החברה.

בשלב זה אנו מסדירים את הסכמות הצדדים ביחס לפעילות החברה לאחר מועד ההשלמה: איזה עיסוק יהיה לחברה עד להשלמת העסקה? איזה הון עצמי צריך להעמיד לצורך ההשלמה של העסקה? האם ישנו מקום או צורך בשינוי התקנון?

בפרק נפרד, נדון בהצבעה הנדרשת באסיפות הרלוונטיות וכמובן בדירקטוריון החברה.

אם יש מקום לשנות את התקנון, חייב שהדברים בעצם יפורטו בצורה בולטת, שני הצדדים מסכימים להתאים את תקנון החברה ולהתאים אותו להסכם וחייב שהדברים יירשמו ויסוכמו בכתב.

לאחר מכן אנחנו נסביר בפרק נפרד על ההצבעה שנדרשת באסיפות הרלוונטיות, וכמובן דירקטוריון החברה איך הדברים צריכים להיות מאושרים שם.

בשלב האחרון נדון על האופן הפרטי בו תבוצע העברה המניות בחברה, תוך שננקוב במועדים ברורים ומוסכמים על כול.

סכסוכים ומחלוקות

לא מן הנמנע שגם בעת הסכם מכירת מניות יגיעו הצדדים למחלוקות מסוימות, ועלינו להתכונן לכל תרחיש.

במסגרת הסכם זה, נבקש לשלב תניית בוררות הקובעת שככל שישנו סכסוך בין הצדדים, הרי שהדבר יועבר לבוררות, קרי הצדדים יבחרו בורר לצורך פסיקה בסכסוך.

משרדנו מתמחה בליטיגציה מסחרית ובליווי חברות ותאגידים. בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, הינכם מוזמנים להיוועץ עם משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות'.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן