חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

מה הסכם מכירת פעילות עסקית כולל?

הסכם למכירת פעילות הינו הסכם המתקיים, בדרך כלל, בין שתי חברות, כאשר החברה המוכרת מעוניינת למכור את פעילותה העסקית (זאת בשונה ממכירת מניותיה). התוצאה המשפטית הינה שהחברה הרוכשת למעשה יכול לקנות את כל או חלק מפעילותה המסחרית של החברה הנרכשת, זאת כאשר היא איננה נכנסת בנעליה, קרי איננה רוכשת את מניות החברה המוכרת. כך החברה המוכרת מתרוקנת מנכסיה, ויכולה להמשיך בפעילות מסחרית בתחום אחר.

הסיבות להסכם רכישת פעילות מסחרית של חברה מבלי לרכוש את מניותיה, נובעות לרוב משיקולי מס למיניהם, אך כמובן כי כל מקרה הינו לגופו, וישנם גם מהלכים עסקיים החובקים הן את פעילותה העסקית של החברה והן את מניותיה.

במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות', אנו מציעים מומחיות וניסיון במשפט המסחרי, ומספקים מעטפת משפטית מלאה. להלן במדריך זה, נבקש לפרט את ההיבטים השונים אותם אנו בוחנים בעת ליווי העסקה.

מה הסכם מכירת פעילות עסקית כולל

אילו היבטים הסכם פעילות מסחרית צריך לכלול?

בעת שעורכים הסכם בין 2 חברות למכירת הפעילות העסקית, הדבר הראשון שיש לעשותו, הוא לבחון אם החברה הנרכשת מוכרת את כל פעילותה או את חלקה.

מטרתנו היא לבחון באופן מעמיק וקפדני את כלל הנכסים שהחברה המוכרת מעוניינת למכור, לרבות הציוד, המכונות, המלאי העסקי של החברה, כלי רכב אם יש בבעלותה, נכסי נדל"ן רלוונטיים וכן היבטים הנוגעים לשעבוד הקיים למשל על כלי הרכב, חובות שישנם (שכן החברה הרוכשת איננה חפצה לקחת על עצמה התחייבות כלשהי ששכנה על כתפיה של החברה המוכרת) וכיוצא בכך.

1. רשימת כלל הציוד הנמכר

על-כן, בשלב הראשון של כתיבת ההסכם למכירת הפעילות המסחרית, נערוך רשימה של כלל ציוד החברה הנמכרת אשר נכלל בעסקת המכירה.

חשוב להבטיח ולוודא כי הציוד וכל המכונות וכלי הרכב נקיים מכל שעבוד.

2. בחינת הדו"חות הכספיים

בשלב הבא, יש לעבור על הדו"חות הכספיים המבוקרים שהוגשו מטעם החברה הנמכרת בפני רשויות המס.

במעמד זה יש לבחון את רשימת המלאי של החברה המוכתר את פעילותה העסק.

3. רשימת עובדי החברה

עתה, יש לעבור על רשימת עובדי החברה, ובהקשר זה חשוב להבין שכאשר רוכשים פעילות עסקית, הדרך שבדרך כלל רוכשים את הפעילות ללא העובדים.

כלומר, החברה הרוכשת איננה מתחייבת שתעסיק את עובדי החברה שמכרה את פעילותה העסקית.

לעתים, החברה הרוכשת יכולה להציע לעובד או עובדים מסוימים בחברה, לעבוד אצלה בתפקיד מסוים, דומה או זהה. כל זאת כמובן ללא זכויות הוותק.

בשלב זה יכול לערוך רשימה מלאה של עובדי החברה הנמכרת, לבדוק את תלושי שכרם, את התנאים הנלווים לרכיבי השכר, אם יש יתרות והתחייבויות בגין פיצויים, אם צברו ימי חופשה או הבראה, ואם ישנו כל חוב אחר לעובדים, נכון ליום הקובע של העברת הפעילות המסחרית.

נציין בהערת אגב, כי באפשרותה של החברה הרוכשת גם לערוך חילופי מעסיקים, ובכך להשאיר את העובדים באותו השכר והתפקיד, וכן לשמור על צבירת הוותק.

4. רשימת עבודות פתוחות

יש לערוך רשימה מסודרת של כלל העבודות הפתוחות שעוברות עתה לאחריותה של החברה הרוכשת.

עלינו לבדוק אילו עבודות נותרו לביצוע, ואם ישנן עבודות שאינן עוברות לחברה הרוכשת, וכן שמכאן נובע כי החברה המוכרת צריכה להשלים את עבודתה בטרם העברת הפעילות.

הצהרות הצדדים

עם תום גיבוש הרשימות שצוינו לעיל, נתפנה להצהרות הצדדים.

במסגרת הסכם לרכישת פעילות עסקית, כל צד צריך להצהיר מספר הצהרות רלוונטיות המוכרחות להיכנס אל תוך ההסכם.

הצהרות החברה הנמכרת

על החברה המוכרת להצהיר כי יש לה את הניסיון, הידע והמוניטין בתחום בו היא עוסקת, ושהיא מצהירה שבתוך כ-30-60 (בדרך כלל), מיום מועד החתימה, היא תשלם את מלוא הזכויות הסוציאליות והמשכורות לכל עובדיה, זאת לרבות פיצויי פיטורין, יתרות חופשה ודמי הבראה, ככל שחלים.

יש להצהיר כי מן המועד שנקבע להעברת הפעילות העסקית, לא יהיו עוד חובות מכל סוג של החברה המוכרת את פעילותה העסקית כלפי העובדים.

החברה המוכרת מצהירה שאין בידיה שום מניעה מלהעביר את הפעילות לחברה אחרת, וכן שההסכם איננו נוגד את מסמכי התאגדותה. כמו-כן, החברה המוכרת מצהירה כי אין בנמצא כל סעיף בתקנון הפנימי שלה האסור על העברת הפעילות, וכי אין שום צד בחברה המתנגד להעברת הפעילות, ו/או צד שלישי המחזיק בזכויות כלשהן.

על החברה הנמכרת להצהיר כי לא עומדת כלפיה כל בקשת פירוק או כינוס נכסים, וכי לא הוגשה נגדה בקשה להסדר נושים. לא הוטלו עליה עיקולים וכי אין כל מניעה משפטית לבצע את מכירת פעילותה העסקית.

לאחר מכן, תצהיר החברה המוכרת כי ההתקשרות שלה בהסכם למכירת הפעילות העסקית, מבוצעת על-פי האישור של האסיפה הכללית של החברה, ובהתאם לדיני התאגידים.

לבסוף, על החברה המוכרת להצהיר כי היא בעליה החוקיים והיא זו המחזיקה הבלעדית בנכסים אותם היא מוכרת, לרבות הציוד, הרכבים, המכונות וכל הרשימות שנערכו ושצוינו לעיל, וכי הינם חופשיים ונקיים מכל שעבוד.

הצהרות החברה הרוכשת

בנקודה זאת, חשוב שהחברה המוכרת תצהיר שהיא לא תשלם תשלומים מעבר לסכומים המופיעים בספרים המבוקרים. יוצהר כי בכל מקרה בו יימצא חוב מסוים כלפי העובדים, הרי שהחוב יחול אך ורק על החברה הנרכשת ולא על החברה הרוכשת.

במועד עליו מחליטים ושנקרא 'המועד הקובע', החברה הרוכשת מודיעה כי היא מקבלת על עצמה את האחריות המלאה על כל הפעילות העסקית אותה היא רכשה, וכי החברה המוכרת מתחייבת לגרום לכך שעד למועד זה, היא תבצע את כל הפעולות הנדרשות ממנה. כמו-כן, יוצהר כי החברה הנמכרת תסייע לחברה הרוכשת לקבל על עצמה את האחריות כלפי פעילותה.

גם על החברה הרוכשת חלה החובה להצהיר כי אין כל מניעה משפטית לערוך את הצעדים הנובעים מקניית הפעילות העסקית. עליה לציין כי ההתקשרות אותה היא עורכת עם החברה המוכרת, איננה עומדת בסתירה עם מסמכי התאגדותה או החלטה מטעם הדרקטוריון שלה. כמו-כן, תצהיר החברה הרוכשת כי אין כל צורך להוציא אישור רישיון או לקבל אישור פסק דין לצורך ביצוע העסקה, ושאין תנאים הנובעים מהסכמתו של צד שלישי מסוים למען קיום הפעילות.

על החברה הרוכשת להצהיר כי אין שום מניעה משפטית להתקשר עם החברה המוכרת, מניעה אשר יכולה לנבוע מבקשת פירוק, בקשה לכינוס נכסים, או שמא מונה לה מפרק או מנהל מיוחד.

וכך מצהירה החברה הרוכשת כי היא מקבלת על עצמה את כל הפעילות העסקית החל מן המועד הקובע שהוסכם.

הסכמות ותנאים

לאחר מכן, ההסכם עובר לדון על ההסכמות והתנאים שהוסכמו בין הצדדים לרכישת הפעילות.

יצוין בהסכם רכישת הפעילות העסקית כי החברה הרוכשת תרכוש את מלוא הפעילות של החברה המוכרת, ואת נכסיה המפורטים ברשימות ושמצורפים לרוב כנספחים להסכם.

על ההסכם לפרט באופן מדויק והרמטי מכה כוללת הפעילות העסקית, זאת לרבות קשרים מסחריים, רשימת לקוחות, רשימת עובדים וכיוצא בכך.

יש לציין בהסכם אם אכן תקבל החברה הרוכשת אליה חלק מעובדי החברה הנמכרת או לא, ואם כן – יש לציין מי ישלם את זכויותיהם ואם תתבצע החלפת מעסיקים.

חשוב לציין בהסכם כי גם המוניטין וגם השמות המסחריים של החברה הנרכשת נקנים, ושכפועל יוצא מכך, לא תוכל החברה הנרכשת לעשות שימוש בשם החברה ובמוניטין שצברה.

יש לפרט במדויק איזה ציוד נרכש, לרבות מכונות, רכבים, מחשבים ותוכניות כאלו ואחרות.

פעימות תשלום

בשלב זה, הסכם רכישת פעילות פעילות עסקית דן לרוב בנושא המחיר וכל שכן בפעימות התשלום הנובעות ממנו.

כל פעימת תשלום תבוא לידי ביטוי לאחר שתתבצע 'פעולה בשטח' מטעם מי מבין החברות.

יהא מדובר בתשלום ראשוני במעמד החתימה על ההסכם, ולאחריו פעימת תשלום נוספת, למשל לאחר העברת כלל הציוד שנכלל ברשימות שבהסכם.

התשלום האחרון עשוי לעתים להשתלם לאחר תום השנה הראשונה, וזאת לאחר שהחברה המוכרת דאגה להשלים את העברת הפעילות העסקית, כגון ליווי החברה הרוכשת בפגישות מול ספקים, סיוע בשלבי ההתאקלמות הראשוניים של העברת הפעילות העסקית, ווידוא העברת רשימת הלקוחות מן החברה המוכרת לרוכשת וכיוצא בכך.

כאן המקום להדגיש כי על ההסכם להורות באופן שאיננו משתמע לשני פנים, כי על החברה המוכרת חלה החובה לייעץ לחברה הרוכשת בהפעלת העסק החדש אותו היא רכשה. זאת כדי להבטיח מעבר מוצלח וחלק.

אופי העברת הפעילות העסקית

לאחר שדובר על התמורה, אנו עוברים לדון על המועד ממנו תתבצע העברת הפעילות העסקית.

אפשר שההעברה תהיה הדרגתית ותלויה במספר מועדים, כאשר בכל מועד תקבל החברה הרוכשת אחריות נוספת על חלק אחר בפעילות העסקית.

שלבים אלו ותהליך הדרגתי שכזה, מוכרחים להיות מצוינים באופן מפורט ונהיר בהסכם מכירת פעילות עסקית.

חשוב לציין: במסגרת העברת הפעילות העסקית, יש לציין בהסכם כי החברה המוכרת תמנע מפעילות עסקית מתחרה. כך למשל, אם מדובר בחברה העוסקת בתחום האלומיניום, הרי שדרישת החברה הרוכשת תהא שהחברה המוכרת תחדל מלקיים פעילות עסקית בתחום האלומיניום. זאת כיוון שבפועל, ייתכן והחברה המוכרת תשאר בתחום, תתחרה בחברה הרוכשת, ולמעשה תייצר תחרות לא הוגנת לאור ניסיונה, הספקים אותם היא מכירה והלקוחות המורגלים אליה.

בחינת אפשרות לאי-הסכמות וסכסוכים

אין להתוות הסכם רכישת פעילות עסקית (וכל הסכם באשר הוא) מבלי שמתייחסים להיתכנותה של מחלוקת בין הצדדים.

יש לבחון את האפשרויות לתרחיש ובו יתגלע סכסוך בין החברה המוכרת לבין החברה הרוכשת, וכן למנות את הדרכים לפתרון הסכסוך באופן המתחייב מן ההסכם.

אחתמן הדרכים אותן נרצה לשלב בהסכם היא תניית בוררות הקובעת שככל שמתגלע סכסוך משפטי בין הצדדים, הרי שהצדדים מחויבים לפעול בהתאם להוראות הכתובות בהסכם. כך למשל, למנות בורר על-ידי רשימה ברורה ומוסכמת על כולם.

יישוב הסכסוך באופן מהיר ויעיל בהתאם לאמור בהסכם, יסייע במניעת הפיכתה של המחלוקת להליך משפטי ארוך ומורכב אשר יביא לנזקים כלכליים משמעותיים הן לחברה המוכרת והן לחברה הרוכשת.

סודיות ואי-תחרות

הסכם מכירת פעילות עסקית מוכרח לשלב בתוכו רכיבים הדנים בנושא הסודיות המסחרית ואי-התחרות.

נציין כי תוכנו של ההסכם הינו סודי, וכי חשיפת מידע סודי-מסחרי הינה אסורה בתכלית האיסור.

יצוין כי בעלי המניות של החברה המוכרת לא יתחרו בבעלי המניות של החברה הרוכשת.

ייעוץ משפטי לניסוח הסכם מכירת פעילות עסקית

משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות', מתמחה בדיני המסחר, ומסייע לחברות הבאות בהתקשרות עסקית, לנסח הסכם ברור ונהיר, הסכם מפורט המתווה באופן בריא ונכון את שלבי המכירה והעברתה של הפעילות העסקית.

בכל שאלה והתייעצות על הסכם מכירת פעילות מסחרית, ניתן ליצור עם משרדנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן