חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

עבירות פליליות בדיני עבודה

דיני עבודה נועדו כי להסדיר את היחסים בין עובדים למעסיקים תוך שמתייחסים לסוגיות כמו תנאי עבודה, שכר, שעות עבודה ועוד. מכיוון שלא פעם מתבצעות עבירות על החוק, הוחלט להגביר את האכיפה, כדי למגר את התופעה עד כמה שאפשר. אם חשבתם עד היום שתחום זה שייך למשפט האזרחי, תתפלאו לגלות כי הפרת החוק לא פעם נחשבת לעבירה פלילית שעלולה אף להוביל לעונש מאסר בפועל. כיום אכיפת החוק מתבצעת בשני מישורים עיקריים, מנהלי ופלילי, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. 

פיקוח על מעסיקים

אכיפה של דיני העבודה מתבצעת על ידי מפקחים מטעם משרד התמ"ת. מפקחים אלו רשאים להיכנס למקומות עבודה, לבצע חקירות ולבקש ממעסיקים להציג להם מסמכים רלוונטיים. אם טעיתם לחשוב שאלו רק מפקחים ואין סיבה ממשית להיות מוטרדים, טעות בידכם. על סמך החקירות שהם מבצעים ניתן אפילו להגיש כתב אישום פלילי. לכן חשוב מאוד להתייחס ברצינות לכל ביקור שלהם ולמלא אחר ההוראות שלהם כאשר הם מגיעים. מפקחים אלו גם רשאים לבצע כנגד מעסיקים אכיפה מנהלית הכוללת סנקציות שונות.
לכן אם מפקחים הגיעו למקום העבודה כדי לבדוק חשד לעבירה על החוק, מומלץ להיוועץ עם עו"ד פלילי בהקדם האפשרי. 

אכיפה מנהלית של חוקי עבודה

למפקחים של משרד התמ"ת יש סמכויות ענישה מנהליות כנגד מעסיקים שעוברים על החוק, שניתנו להם על ידי החוק. במידה וקיים חשד להפרת הוראות ותקנות החוק, משרד התמ"ת מוסמך לבצע בירורים ולנהל חקירות, מה גם שהחוק מאפשר לו לנקוט בסנקציות שונות כמו למשל הטלת קנסות ועיצומים כספיים עד לסכום של 35,000 ₪. את העיצומים הכספיים משרד התמ"ת יכול להטיל על כל עסק, לרבות תאגידים, חברות, מנכ"לים וכדומה. לרוב העיצומים יוטלו בהדרגה ויכללו את השלבים הבאים:

  • מתן התראה – המעסיקים מקבלים אזהרה מנהלית והם נדרשים להפסיק להפר את החוק, אחרת הם מסתכנים בהשלכות ובסנקציות, לרבות קנס כספי. 
  • עיצומים כספיים – במידה ולאחר ההתראה המעסיקים עדיין ממשיכים להפר את החוק הם יקנסו, כאשר ישנה אפשרות לקנוס אותם שוב, לאחר פרק זמן שמוגדר בחוק ובמידה ועדיין מבצעים את ההפרה כנגד העובדים.

אכיפה פלילית של חוקי העבודה

רוב תביעות העבודה מתבצעות במישור האזרחי אולם בפעמים רבות, עבירה על החוק תגרום גם לסנקציות פליליות. כמו למשל עבירה על חוק עובדים זרים, חוק עבודת נשים, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק עבודת הנוער, חוק ארגון הפיקוח על העבודה ועוד. בנוסף גם עבירה על חוקים אחרים, שאינם מוגדרים כחוקי עבודה יכולים להוביל לפתיחתו של הליך פלילי כגון חוק לשון הרע, אלימות במקום העבודה, הטרדה מינית במקום עבודה וכדומה. 

במידה ותתקיים אכיפה פלילית, התהליך יכלול חקירה באזהרה שלאחריה יוחלט אם להגיש כתב אישום ולהעמיד לדין. במקרה של הרשעה, הדבר עשוי להוביל לענישה ואפילו למאסר בפועל במקרים קיצוניים. לכן בכל מקרה של חשד בביצוע עבירה מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי מקצועי ומיומן שיכול לספק ייעוץ וייצוג משפטי.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן