חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

עובדי מדינה: הכירו את הזכויות והמעמד שלכם!

בגדול, אפשר להגיד שמרביתנו היינו שמחים להיות עובדי מדינה. מדובר על עובדים שנהנים מיציבות תעסוקתית, שכן המדינה היא זו שאחראית על העסקתם. אותה יציבות מתבטאת בכל מיני פרמטרים בהם, תנאי השכר, הקבלה לעבודה, פיטורים, קביעות והפרשות לזכויות סוציאליות שמגיעות על פי חוק. על מנת לעגן את היציבות, נחתמים הסכמים קיבוציים בין ארגוני העובדים היציגים לבין המדינה שהיא למעשה המעסיקה הראשית.

בישראל, העובדים מתחלקים לעובדי מדינה ולעובדי המגזר הפרטי. כך יוצא, שבמסגרת החוק, יש לכולם תשלום שכר עבודה שהינו גבוה משכר המינימום, זכאות לימי חופשה, ימי הבראה, תשלום דמי מחלה, זכאות למתן הודעה מוקדמת על פיטורים, הפרשות לקרן פנסיה וכו'. אם כך, נראה שהתנאים זהים אבל בפועל לא בדיוק. עובדי מדינה בניגוד לעובדי המגזר הפרטי, יכולים לשדרג משמעותית את הזכויות שלהם ובמידה והזכויות נפגעות או לא ניתנות, הם זכאים כמו כל עובד לתבוע את המעסיק. לשם כך, יש לקבל ייעוץ מעו"ד דיני עבודה.

ביטוח קולקטיבי לכל עובד מדינה

ארגון העובדים שמייצג את עובדי המדינה עסוק בניהול משא ומתן עם חברות ביטוח שיבטחו בצורה קולקטיבית את כל העובדים. הדבר מתבטא בקבלת המחיר הטוב ביותר עבור ביטוח בריאות אישי ומשפחתי, ביטוח חיים, ביטוח רכב, ביטוח דירה וכו'. מדוע מתקבל המחיר הטוב ביותר? משום שכאשר מדובר על קבוצה גדולה של עובדים, הרי שיש המון כוח. אותו כוח יכול להביא לכך שחברת הביטוח תתגמש על המחיר המבוקש. אגב, יש גם מקרים בהם חברות ביטוח מספקות פוליסות ביטוח מותאמות אישית לקבוצת עובדי מדינה.

שירותים בנקאיים לעובדי מדינה

מלבד חברות הביטוח, גם במערכות הבנקאיות, יש לעובדי המדינה המון כוח. לדוגמה, בנק יהב נחשב לבנק של עובדי המדינה. המטרה של הקמת הבנק הזה הייתה לשפר משמעותית את התנאים של עובדי המדינה. התנאים כוללים הלוואות לעובדי מדינה בשיעורי ריבית אידיאליים ואפילו מופחתים מבנקים אחרים וכמו כן, עובדי מדינה יכולים גם להנות מפטור על עמלות בחשבון הבנק וכו'.

פנסיה תקציבית וצוברת

עד מרץ 1999, קרן הפנסיה של עובדי המדינה, הייתה מבוססת על הפרשות שהמעסיק היה מעביר וזאת מבלי הצורך שגם העובד יעביר חלק מהמשכורת שלו. משנת 2001, עובדי מדינה החלו להפריש כספים בגין הסכם קיבוצי חדש שנחתם.

תנאי הפרישה של עובדי המדינה

יכול להיות ששמעתם רבות על תנאי השכר של עובדי המדינה ושאינם מלהיבים כל כך בהשוואה לתנאי השכר במגזר הפרטי, מה שכן כאשר מדובר על פרישה לפנסיה אפשר להיות רגועים, שכן היא עשירה בזכויות ולא רק. היא גם נוחה יותר ובעיקר יש ביטחון שאכן עובד המדינה יקבל אותה כאשר יפרוש לפנסיה.

תשלומי קצבה וזכויות נוספות של עובדי מדינה

יש לקחת בחשבון שכל שנת עבודה, מזכה ב-2 אחוזים של קצבה. התשלום של הקצבה, יהיה בהתאם למשכורת האחרונה ששולמה לעובד וזאת בטרם פרישתו. מה כולל התשלום? שכר יסוד, גמול השתלמות, הבראה, ביגוד ומענקים שונים.

מאמרים נוספים

/ 5.

דילוג לתוכן